Wizerunek marek RTV – nowy raport On Board PR i PBS DGA

przez | 09/02/2009

Polacy cenią innowacyjne marki. Aż 77 proc. Polaków zwraca uwagę na innowacyjność kupując sprzęt radiowo-telewizyjny – wynika z raportu „Marki RTV” firmy doradczej On Board PR i PBS DGA – wśród najbardziej innowacyjnych marek RTV umieszczając Sony, Panasonic i Philips.

Jak wynika z badań przedstawionych w raporcie „Marki RTV” przygotowanym przez On Board PR (www.onboard.pl) w oparciu o badania PBS DGA (www.pbsdga.pl) , innowacyjność sprzętu radiowo-telewizyjnego to wymóg zdecydowanej większości nabywców w Polsce. Aż 77% osób deklaruje, że wybierając sprzęt RTV zwraca uwagę na innowacyjność, zastosowanie nowych rozwiązań.

Wśród marek, które Polacy uważają za najbardziej innowacyjne zdecydowanie wygrały: Sony (47% osób umieszcza ją na liście związanych z największą liczbą unowocześnień), Panasonic (40%) i Philips (36%).

„Percepcja marki jest pochodną wielu czynników” – komentuje Tomasz Dziedzic z PBS DGA – „nie tylko przekazów promocyjnych, ale też cech produktów i osobistych doświadczeń konsumentów”

„W marketingu istnieje prawo pierwszeństwa. Zasada jest prosta – jeśli ktoś ogłosi coś jako pierwszy, właśnie on będzie cieszyć się uznaniem. Podobnie jest z innowacyjnością. Komunikacja wprowadzania nowych rozwiązań jest kluczowym zagadnieniem dla budowania silnej marki” – dodaje Norbert Kilen z On Board PR.

W badaniach przeprowadzonych przez PBS DGA i On Board PR zostały również wyłonione najbardziej rozpoznawalne marki RTV w Polsce. Pierwsze miejsce zajął Panasonic (85,6%), drugie – Philips (85,3%), trzecie – Sony (85,0%). Różnice są jednak minimalne, w praktyce wszystkie trzy marki mają podobną pozycję. Wśród męskiej części respondentów Panasonic zdecydowanie dystansuje konkurencję – znajomość tej marki przewyższa w tej grupie 90%. Z kolei wśród kobiet najbardziej rozpoznawalnym producentem sprzętu RTV jest Philips.

Stopień oczekiwania innowacyjności różni się w zależności od grupy społecznej. Szczególnie wrażliwi są na tym punkcie mężczyźni – 81% z nich deklaruje, że to dla nich istotne kryterium przy wyborze marki kupowanego urządzenia. Grupą dla której nowoczesność sprzętu stanowi wyjątkowo ważne kryterium wyboru są przedsiębiorcy i właściciele firm – aż 96% z nich oczekuje innowacyjności od sprzętu RTV.

Raport „Marki RTV” przedstawia też źródła informacji i opinii o sprzęcie RTV, które cenią Polacy. Przed podjęciem decyzji o zakupie Polacy najchętniej radzą się znajomych i rodziny (56% odpowiedzi). Na drugim miejscu cenią opinie sprzedawców (32%), a w dalszej kolejności informacje znalezione w Internecie (24%).

„Pod tym względem branża RTV nie różni się wiele od innych sektorów gospodarki. Tutaj również istotnym elementem strategii komunikacji marek pozostaje sprzedawca, który swoją pozytywną, lub krytyczną opinią jest w stanie przekreślić wysiłki marketingowe silnej marki, jak i wspomóc zaufanie do marki mało znanej” – komentuje Norbert Kilen z On Board PR.

Raport „Marki RTV” jest następnym z serii opracowań dla środowiska biznesu przygotowywanych przez On Board PR we współpracy z PBS DGA. Tym razem tematem są opinie Polaków na temat innowacyjności marek RTV. Ideą projektu jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań komunikacyjnych. Dokument opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone w styczniu 2009 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie dorosłych mieszkańców Polski. Raport „Marki RTV” został bezpłatnie udostępniony na stronie www.onboard.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.