Wizerunek marek RTV – nowy raport On Board PR i PBS DGA

przez | 09/02/2009

Polacy cenią innowacyjne marki. Aż 77 proc. Polaków zwraca uwagę na innowacyjność kupując sprzęt radiowo-telewizyjny – wynika z raportu „Marki RTV” firmy doradczej On Board PR i PBS DGA – wśród najbardziej innowacyjnych marek RTV umieszczając Sony, Panasonic i Philips.

Jak wynika z badań przedstawionych w raporcie „Marki RTV” przygotowanym przez On Board PR (www.onboard.pl) w oparciu o badania PBS DGA (www.pbsdga.pl) , innowacyjność sprzętu radiowo-telewizyjnego to wymóg zdecydowanej większości nabywców w Polsce. Aż 77% osób deklaruje, że wybierając sprzęt RTV zwraca uwagę na innowacyjność, zastosowanie nowych rozwiązań.

Wśród marek, które Polacy uważają za najbardziej innowacyjne zdecydowanie wygrały: Sony (47% osób umieszcza ją na liście związanych z największą liczbą unowocześnień), Panasonic (40%) i Philips (36%).

„Percepcja marki jest pochodną wielu czynników” – komentuje Tomasz Dziedzic z PBS DGA – „nie tylko przekazów promocyjnych, ale też cech produktów i osobistych doświadczeń konsumentów”

„W marketingu istnieje prawo pierwszeństwa. Zasada jest prosta – jeśli ktoś ogłosi coś jako pierwszy, właśnie on będzie cieszyć się uznaniem. Podobnie jest z innowacyjnością. Komunikacja wprowadzania nowych rozwiązań jest kluczowym zagadnieniem dla budowania silnej marki” – dodaje Norbert Kilen z On Board PR.

W badaniach przeprowadzonych przez PBS DGA i On Board PR zostały również wyłonione najbardziej rozpoznawalne marki RTV w Polsce. Pierwsze miejsce zajął Panasonic (85,6%), drugie – Philips (85,3%), trzecie – Sony (85,0%). Różnice są jednak minimalne, w praktyce wszystkie trzy marki mają podobną pozycję. Wśród męskiej części respondentów Panasonic zdecydowanie dystansuje konkurencję – znajomość tej marki przewyższa w tej grupie 90%. Z kolei wśród kobiet najbardziej rozpoznawalnym producentem sprzętu RTV jest Philips.

Stopień oczekiwania innowacyjności różni się w zależności od grupy społecznej. Szczególnie wrażliwi są na tym punkcie mężczyźni – 81% z nich deklaruje, że to dla nich istotne kryterium przy wyborze marki kupowanego urządzenia. Grupą dla której nowoczesność sprzętu stanowi wyjątkowo ważne kryterium wyboru są przedsiębiorcy i właściciele firm – aż 96% z nich oczekuje innowacyjności od sprzętu RTV.

Raport „Marki RTV” przedstawia też źródła informacji i opinii o sprzęcie RTV, które cenią Polacy. Przed podjęciem decyzji o zakupie Polacy najchętniej radzą się znajomych i rodziny (56% odpowiedzi). Na drugim miejscu cenią opinie sprzedawców (32%), a w dalszej kolejności informacje znalezione w Internecie (24%).

„Pod tym względem branża RTV nie różni się wiele od innych sektorów gospodarki. Tutaj również istotnym elementem strategii komunikacji marek pozostaje sprzedawca, który swoją pozytywną, lub krytyczną opinią jest w stanie przekreślić wysiłki marketingowe silnej marki, jak i wspomóc zaufanie do marki mało znanej” – komentuje Norbert Kilen z On Board PR.

Raport „Marki RTV” jest następnym z serii opracowań dla środowiska biznesu przygotowywanych przez On Board PR we współpracy z PBS DGA. Tym razem tematem są opinie Polaków na temat innowacyjności marek RTV. Ideą projektu jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań komunikacyjnych. Dokument opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone w styczniu 2009 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie dorosłych mieszkańców Polski. Raport „Marki RTV” został bezpłatnie udostępniony na stronie www.onboard.pl.