Frost & Sullivan: Rośnie popyt na aparaty USG w Europie Wschodnie

W ubiegłych latach ograniczona siła nabywcza oraz brak wyszkolonych specjalistów hamowały rozwój rynku USG. Aby konkurować z tanimi producentami, większość dostawców zaczęła wzbogacać swoją ofertę rynkową o produkty średniej i niższej klasy. Przy aktualnym gwałtownym wzroście popytu na przenośne i stacjonarne aparaty USG, rosnący obecnie rynek wschodnioeuropejski oferuje duże możliwości zysku.

Według nowej analizy firmy doraczej Frost & Sullivan pt. Wschodnioeuropejski rynek ultrasonografii, rynek uzyskał w 2007 r. przychody w wysokości 197,2 mln USD, zaś w 2014 r. wartość ta ma wzrosnąć do 370,9 mln USD.

„Wielkość sprzedaży na rynkach wschodnioeuropejskich bez wątpienia kształtowana jest przez zapotrzebowanie na aparaty USG dla położnictwa i ginekologii oraz do ultrasonografii układu mięśniowo-szkieletowego” – zauważa analityk Frost & Sullivan, Krishanu Bhattacharjee. „Biorąc pod uwagę znaczny wzrost liczby prywatnych gabinetów, popyt na stacjonarne aparaty USG z niższej półki znacząco się zwiększy.”

Rozwijający się od niedawna sektor prywatny zapewnił wzrost zapotrzebowania na aparaty USG na rynkach wschodnioeuropejskich. Teraz rynek czeka jeszcze większy wzrost dzięki budowie nowych szpitali w krajach takich jak Rumunia.

Mimo że liczba gabinetów prywatnych rośnie, prowadzący je specjaliści, ze względu na ograniczone środki finansowe, są w większości zainteresowani używanym sprzętem ultrasonograficznym. Zmotywowało to producentów sprzętu niższej klasy do wejścia na rynki wschodnioeuropejskie, co przyczyniło się do dalszego obniżenia cen.

„Mimo przystąpienia do UE takich krajów jak Bułgaria i Rumunia, nakłady budżetowe na służbę zdrowia oraz na zakup sprzętu medycznego nie uległy wyraźnej zmianie” – wyjaśnia Bhattacharjee. „Skutkiem tego jest spadek sprzedaży aparatów USG dla potrzeb kardiologii i chirurgii, które stanowią droższy sprzęt. Jednostkowe dostawy sprzętu ultrasonograficznego zahamował również brak refinansowania większości zabiegów ultradźwiękowych.”

Rynek usług ultrasonograficznych w Polsce od 2007 r. odnotował wzrost o ponad 8%. Wielkość sprzedaży kształtowana była dotychczas przez rosnące zapotrzebowanie na aparaty ultrasonograficzne dla położnictwa i ginekologii z obrazowaniem 3D i 4D. W związku z tym, że lekarze starają się nabywać aparaty USG w niższej cenie, dostawcy wytwarzający stacjonarne i przenośne systemy ultrasonograficzne uzyskają większą penetrację rynku. Dodatkowo, szpitale starają się modernizować swoje zaplecze diagnostyki kardiologicznej, a zatem również branża ultrasonografii serca ma w Polsce zagwarantowany zrównoważony rozwój.

Aby przyspieszyć proces przyjmowania poszczególnych technologii ultrasonograficznych, w tym obrazowania 3D, elastografii i ultrasonografii chirurgicznej, dostawcy powinni wprowadzać programy szkoleniowe dla specjalistów z dziedziny ultrasonografii z krajów Europy Wschodniej. Przedsiębiorstwa z Europy Zachodniej i USA powinny koordynować swoje działania z lokalnymi producentami i dostawcami, tak aby zapewnić efektywną dystrybucję swoich produktów ultrasonograficznych.

“Producenci urządzeń USG będą musieli przedstawiać nowatorskie oferty w celu promowania przenośnych aparatów USG” – stwierdza Bhattacharjee. “Stworzenie efektywnego systemu wsparcia technicznego dla użytkowników końcowych pozwoli na zwiększenie penetracji rynku przez dostawców”.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu