Konsumenckie podsumowanie roku 2008 w Internecie

przez | 30/01/2009

Kowalski w zeszłym roku poza pralkami, lodówkami i telewizorami szukał w Internecie sposobów na szczupłą sylwetkę oraz rozrywki, którą miały mu zapewnić konsole i filmy erotyczne.

Serwis Nokaut.pl zdecydował się na podsumowanie 2008 roku w branży e-commerce. Dane porównywarki cen wskazują, że ubiegły rok był dla branży bardzo udany. Od początku roku liczba użytkowników serwisu wzrosła o 30%, a obroty wygenerowane dzięki Nokaut.pl szacuje się na 620 mln złotych. Internauci najchętniej kupowali konsole do gier, telefony komórkowe, laptopy i telewizory LCD. Przed wakacjami dużą popularnością cieszyły się zestawy do ćwiczeń oraz tabletki odchudzające.

Branża e-commerce to najdynamiczniej rozwijająca się część handlu w Polsce. Z roku na rok przybywa osób decydujących się na zakupy w Internecie. Rośnie również różnorodność dostępnych ofert.

Porównywarki rosną w siłę

W 2008 roku serwis Nokaut.pl miał średnio 2,8 miliona unikalnych użytkowników miesięcznie. Porównywarka współpracowała z ponad 1500 sklepów, prezentując na swojej stronie około 9 mln artykułów. Obrót wygenerowany za pomocą serwisu w całym 2008 roku szacuje się na 620 mln złotych.

Skuteczność porównywarki cen, jako formy promocji i narzędzia ułatwiającego znalezienie najkorzystniejszej oferty, sprawiła, że od stycznia stale rosła liczba sklepów prezentujących swoje produkty na Nokaut.pl. Na początku roku było ich 1000, podczas gdy w grudniu ich liczba wynosiła już 1555.

sklepy

Godziny szczytu

Okresami w których odnotowano wzmożoną aktywność użytkowników były ostatnie dni stycznia oraz marca, a także wrzesień, listopad i grudzień. W styczniu przyczyną zwiększonego ruchu były Walentynki, a w marcu Wielkanoc. Wrzesień to początek szkoły i powrót studentów na uczelnie. Ze względu na gorączkę zakupów związaną ze świętami Bożego Narodzenia, w listopadzie i grudniu z usług porównywarki korzystało najwięcej użytkowników.  Tradycyjnie już, najgorsze wyniki zaobserwowano latem – w czerwcu i w lipcu.

Ruch w Nokaut.pl w weekendy był dużo niższy niż w dni powszednie, a największa oglądalność przypadała na poniedziałki. W ciągu dnia większy ruch występował w godzinach od 12 do 14. Później około godziny 15 widoczny był lekki spadek. Najwięcej użytkowników porównywało oferty od godziny 19 do 20.

Z powyższych informacji wynika, że Polacy często robią zakupy w godzinach pracy, a w weekendy wybierają się do centrów handlowych, aby kupić produkty, których ceny wcześniej sprawdzili w Internecie za pomocą porównywarki.

uzytkownicy

Najpopularniejsze produkty

W ubiegłym roku najpopularniejszymi produktami były konsole do gier, telefony komórkowe, laptopy oraz telewizory LCD. Na uwagę zasługuje fakt, że swoją pozycje poprawiają książki, artykuły z kategorii dom i wnętrza, a także zdrowie i uroda. Wysoka pozycja ostatniej wymienionej kategorii i rosnąca liczba wyszukiwań perfum, kremów czy farb do włosów wskazuje na to, że coraz więcej kobiet kupuje kosmetyki przez Internet.

Niektóre artykuły ogromną popularnością cieszą się jedynie w krótkim okresie, a później liczba ich wyszukiwań spada niemalże do zera. Świetnym przykładem  mogą być wyniki wyszukiwań z maja, kiedy to na pierwsze pozycje przebojem wdarły się materiały przygotowujące do matury z angielskiego, geografii czy chemii.

W październiku i listopadzie użytkownicy serwisu przypomnieli sobie o zbliżającej się zimie i hasło „zimowe buty” plasowało się na czołowych miejscach wyszukiwań.

Przed wakacjami, widoczne było to, że Polacy chcieli poprawić swoją formę fizyczną i od początku roku aż do maja, w pierwszej piątce najczęściej oglądanych stron wyników wyszukiwania znajdował się popularny przyrząd do ćwiczeń – „Orbitrek”. W wakacje pozycja ta spadła na odległe miejsca, ale już od września do końca roku plasowała się w pierwszej trójce, a w październiku znalazła się nawet na czele najczęściej oglądanych stron wyników wyszukiwania.

Stronami z których najczęściej przechodzono na strony sklepów w 2008 roku, były te prezentujące konsole Sony PSP, Playstation 3, Xbox 360 core, telefon Nokia 6300 oraz tabletki odchudzające.

W pięciu miesiącach ubiegłego roku, na pierwszym miejscu pod względem liczby przejść do sklepów z serwisu Nokaut.pl były strony konsol, w trzech telefonów i tabletek odchudzających, a raz na pierwszej pozycji znalazły się filmy erotyczne.

Wyniki te świadczą o tym, że anonimowość, którą dają zakupy przez Internet sprawia, że ludzie coraz częściej w sieci kupują te produkty, których nie mają odwagi nabyć w normalnym sklepie.  W ciągu trzech miesięcy przed wakacjami(od kwietnia do czerwca) najchętniej kupowano tabletki odchudzające, a we wrześniu na pierwszej pozycji były filmy erotyczne.

W 2008 roku, w zakupach internetowych w Polsce dominowały przede wszystkim konsole do gier. Podsumowując wszystkie przejście na strony sklepów na pierwszej pozycji znajduje się konsola Sony PSP, na drugiej Playstation 3, a na piątej Microsoft Xbox 360 core. Oprócz niewątpliwego sukcesu konsol do gier, w 2008 roku hitem był również iPhone, który od lipca był jednym z najczęściej wyszukiwanych produktów.

Prognoza na przyszłość

Rok 2008 był bardzo udany dla polskiej branży e-commerce. Świadczą o tym wyniki uzyskane przez Nokaut.pl oraz badania D-Link Technology Trend, przeprowadzone przez Millward Brown SMG/KRC, z których wynika, że e-sklepy obsłużyły w okresie świątecznym o 65% więcej klientów niż przed rokiem.

„Myślę , że w związku ze zwiększoną tendencją do oszczędzania, kryzys na obecnym etapie spowoduje dalsze zwiększenie liczby osób kupujących w Internecie oraz użytkowników korzystających z porównywarek. Trudno jest jednak przewidzieć, czy za kilka miesięcy kryzys nie doprowadzi do znaczącego ograniczenia zakupów konsumenckich. Wówczas sklepy internetowe będą musiały zwiększyć wydatki w porównywarkach cen, aby utrzymać się na rynku.”- twierdzi Wojciech Czernecki, prezes Nokaut.pl.

W kolejnych latach prognozowany jest dalszy szybki wzrost polskiej branży e-commerce, chociaż dynamika tego wzrostu może wyhamować ze względu na spowolnienie gospodarcze. W tej kwestii zdania są jednak podzielone.