Jakub, Julia, Zuzanna czy Maja? – najpopularniejsze imiona w Polsce wg raportu Acxiom

Tagi:

Przed parami oczekującymi na narodziny potomka stoi ciężkie zadanie, jakim jest wybór imienia. Powszechnie wiadomo, ze imiona także podlegają pewnym trendom i modzie, zatem przyszli rodzice szukają takiego,  które z jednej strony nie będzie postrzegane jako niemodne zaś z drugiej pozwoli latorośli wyróżnić się z tłumu.  Z badań przeprowadzonych przez Acxiom Polska wynika, że dane imię utrzymuje się w modzie przeciętnie przez 15 lat.

Oczywiście istnieją imiona ponadczasowe, takie jak Anna – niekwestionowany lider rankingu popularności, Małgorzata, Krzysztof czy Piotr. Jednak w przypadku większości można zidentyfikować okresy szczególnej popularności. Otton, Apolinary i Scholastyka to imiona przedwojenne, próżno szukać ich dziś w szkołach i przedszkolach. Lata 1946-60 to okres świetności takich imion jak Teresa, Krystyna, Zofia czy Tadeusz. Począwszy od roku 1950 aż do 1965 Elżbieta, Grażyna, Zbigniew oraz Janusz stały się imionami często nadawanymi.

W latach 1970-85 najpopularniejszymi imionami dla dziewcząt były Katarzyna, Monika i Magdalena, zaś dla chłopców Paweł i Marcin. Lata 1975-80 spopularyzowały takie imiona jak Paulina, Patrycja, Rafał, Michał czy Natalia. Karol- imię, które występowało wcześniej niezbyt często, po wyborze Karola Wojtyły na papieża w 1978 zanotowało znaczny wzrost popularności.

Niektóre imiona bardzo popularne w połowie ubiegłego stulecia, jak Maria, Jan i Stanisław od kilku lat znów powracają do polskich przedszkoli. W ostatnich latach jednak wszelkie rekordy popularności biją Jakub i Julia. Osoby, których dzieci otrzymały imiona Mateusz, Kacper, Zuzanna lub Maja także muszą się przygotować na fakt, że w ostatnich latach takie samo imię otrzymało co dwudzieste dziecko, więc szanse na spotkanie swojego imiennika wśród kolegów z przedszkola są duże.

Analizie poddano dane 3,5 mln osób, które w latach 2000-2008 wypełniły Ogólnopolski Kwestionariusz Produktów i Usług. Dane zostały zebrane na podstawie ankiety pocztowej rozesłanej do wyselekcjonowanych gospodarstw domowych. Próba została dobrana wedle metody kwotowo-losowej.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu