Internauta jedzie na wakacje. Ale dokąd i jak? Agencja Symetria bada portale turystyczne

przez | 30/01/2009

Wybierając wycieczkę zagraniczną przez Internet oczekujemy transparencji informacji oraz bezpieczeństwa. Bardzo ważne są dla nas także opinie innych klientów. Niewielkie choćby niezadowolenie z działania i zawartości serwisu powoduje zaś błyskawiczny odpływ internauty do innych miejsc w sieci – wskazuje poznańska agencja e-biznes Symetria.

Łowca cen, poszukujący, zdecydowany i obeznany – na podstawie testów z użytkownikami w obrębie czterech dużych portali turystycznych Symetria wyłoniła  kluczowe typy internautów. Agencja badała ich potrzeby informacyjne, sposoby poszukiwania ofert wakacyjnych, najważniejsze kryteria wyboru wycieczek i stopień dopasowania witryn do potrzeb internautów.

Testy i wywiady z respondentami wskazały na wielką różnorodność kryteriów, jakimi kierują się internauci przy wyborze oferty wakacyjnej. Łączy ich jednak dość duża świadomość własnych oczekiwań. Badani wyraźnie oczekiwali pełnych informacji o danej ofercie a także multimediów i treści dostarczanych przez innych użytkowników. Krótkie i szablonowe prezentacje nie wzbudzały ich zaufania i zainteresowania.
Internauci przyzwyczaili się do kolekcjonowania za pomocą wyszukiwarki Google i uznawania za równorzędne treści pochodzących z oficjalnych i nieoficjalnych źródeł, takich jak fora czy blogi – wskazuje odpowiedzialna za badanie Joanna Bartkowska – Przyzwyczaili się także do atrakcyjnych wizualnie form prezentowania informacji, łatwych do przyswojenia i bogatych w multimedia. Tego samego oczekują przy wyborze oferty wakacyjnej – dodaje Bartkowska – Nie znajdując oczekiwanych materiałów na stronach portalu turystycznego będą odpływać do innych serwisów.
Popularność zdobywania informacji za pomocą Google wpływa także na sposób wyboru oferty wewnątrz portalu. Wyszukiwarka okazała się najbardziej zauważalnym i najczęściej używanym narzędziem w obrębie badanych portali – a zatem bramą wejściową do konkretnych ofert. Dlatego też istotna okazuje się jej użyteczność oraz obecność zaawansowanych opcji filtrowania, pozwalających na maksymalne dopasowanie wyników do potrzeb internauty.

Autorzy badania podkreślają także rolę bezpieczeństwa jako czynnika decydującego o zakupie wycieczki przez Internet. Poczucie komfortu buduje w portalu turystycznym informacja o możliwej pomocy konsultantów oraz obecność wszelkiego rodzaju objaśnień i instrukcji. Niezwykle istotne z uwagi na duże koszty wycieczek są również informacje o bezpieczeństwie rezerwacji i płatności online. Wrażenie braku profesjonalizmu w tym zakresie z dużym prawdopodobieństwem powoduje zniechęcenie użytkownika i jego rezygnację z korzystania z usług portalu.

Rzetelność i zrozumiałość informacji, wygoda korzystania, obudowanie treściami generowanymi przez internautów, pomoc i opieka ekspertów – tego oczekują internauci od portalu turystycznego.

Więcej informacji na ten temat można znaleźć w bezpłatnym raporcie dostępnym w dziale Publikacje w serwisie agencji Symetria. (http://www.symetria.pl/files/internauta_jedzie_na_wakacje.pdf)