Specjaliści IT obsługujący centra danych na całym świecie muszą świadczyć usługi na wyższym poziomie oraz sprostać rosnącym wymaganiom przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych.
Specjaliści IT obsługujący centra danych znaleźli się w sytuacji, w której muszą godzić dwa sprzeczne cele – wynika z opublikowanego przez firmę Symantec „Raportu o centrach danych za rok 2008”. Z jednej strony wymaga się od nich zapewnienia wyższej wydajności i spełniania oczekiwań coraz bardziej wymagających użytkowników, z drugiej — ciągłego obniżania kosztów zarządzania centrami danych. W raporcie wskazano również na problemy z niedoborem wykwalifikowanej kadry do obsługi centrów danych, optymalnym wykorzystaniem serwerów oraz pamięci masowych, a także dostosowaniem planów przywracania działania systemu po awarii do bieżących wymagań. Respondenci ujawnili, że dokonywane przez nich zakupy rozwiązań „Green IT” w zakresie centrów danych są przeważnie podyktowane względami finansowymi.
„Firmy zwracają się ku inicjatywom prowadzącym do natychmiastowej redukcji kosztów, a nie programom dającym zwrot z inwestycji w bardziej odległej perspektywie. Przedsiębiorstwa zainteresowane są pamięciami masowymi – mimo trudnej sytuacji gospodarczej popyt na większą pojemność nadal rośnie” – powiedział Rob Soderbery, starszy wiceprezes firmy Symantec ds. zarządzania pamięciami masowymi i dostępnością.
W ramach „Raportu o centrach danych” firma Symantec przeprowadziła badanie ankietowe wśród 1600 firm na całym świecie, które zatrudniają co najmniej 5000 pracowników. Jego realizację zlecono firmie Applied Research. Badanie miało zasięg globalny i objęło 21 krajów, w tym także 10 dużych przedsiębiorstw z Polski.
Wypracowywanie lepszych wyników przy mniejszym wykorzystaniu zasobów 75% respondentów stwierdziło stopniowy lub szybki wzrost oczekiwań użytkowników biznesowych. Zdaniem 60%, a w przypadku polskich przedsiębiorstw 88%, zapewnienie poziomu usług wymaganego przez firmy staje się w dzisiejszych czasach coraz trudniejszym zadaniem. Tylko dla 10% ankietowanych sprostanie wymaganiom stawianym przez firmy jest łatwiejsze.
Niezależnie od tych różnic zdecydowana większość badanych stwierdziła, że obniżenie kosztów było ich głównym celem w 2008 roku. Zostało wymienione przez firmy częściej niż dwa kolejne cele razem – czyli poprawa jakości usług oraz usprawnienie reakcji na potrzeby. W Polsce redukcja kosztów była ważna dla połowy ankietowanych.
Główne inicjatywy podejmowane przez kierownictwo centrów danych w celu wypracowania lepszych wyników przy mniejszym zaangażowaniu zasobów obejmują automatyzację zadań (wymienioną przez 42% respondentów), szkolenia rozszerzające kwalifikacje i umiejętności personelu (40%) oraz zmniejszanie stopnia złożoności centrów danych (35%).
Niedobór personelu nadal dużym problemem
Badania wykazały, że obsada etatów nie jest prostym zadaniem: 36% badanych zgłosiło niedobór personelu, podczas gdy tylko 4% ankietowanych skarżyło się na zatrudnienie zbyt wielu pracowników. Według 43% respondentów istnieją duże lub nawet bardzo duże trudności ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów. W Polsce na ten problem zwraca uwagę 56% badanych firm.
Aby zaradzić kłopotom z brakami kadrowymi, przedsiębiorstwa coraz częściej skłonne są organizować szkolenia pracowników oraz zlecać wykonywanie usług firmom zewnętrznym. Blisko połowa badanych (45%) sięga po takie usługi przede wszystkim po to, aby personel centrum danych mógł wygospodarować więcej czasu na inne zadania. Najczęściej zlecane na zewnątrz są usługi z zakresu utrzymania ciągłości biznesowej (46%), tworzenia kopii zapasowych (43%) oraz zarządzania pamięciami masowymi (39%).
Szkolenia są postrzegane jako działanie o znaczeniu strategicznym przez 68% respondentów, przy czym 78% badanych przedsiębiorstw w ciągu dwóch kolejnych lat spodziewa się zwiększenia budżetów szkoleniowych, bądź utrzymania ich na stałym poziomie. Z kolei w Polsce ponad połowa ankietowanych (56%) w ciągu najbliższych dwóch lat spodziewa się spadku nakładów finansowych i budżetów na szkolenia personelu.
Wykorzystanie serwerów i pamięci masowe nadal nieoptymalne
Według badań, w 2008 roku firmy wykorzystywały tylko 53% możliwości swoich serwerów w centrach danych. Współczynniki wykorzystania pamięci masowej w centrach danych okazały się jeszcze niższe — zaledwie 50%. Inicjatywy dotyczące serwerów obejmują ich konsolidację (80%) oraz wirtualizację (77%). Natomiast działania w zakresie lepszego wykorzystania pamięci masowych skupiają się przede wszystkim na ich wirtualizacji (76%), ciągłej ochronie danych (71%) oraz zarządzaniu pamięcią masową (71%).
Przywracanie systemu po awarii
Specjaliści IT w centrach danych przyznają, że w dziedzinie przywracania systemu po awarii nadal jest wiele do zrobienia. W rzeczywistości tylko 35% badanych ocenia własny plan przywrócenia systemu po awarii powyżej przeciętnej. 27% sądzi, że wymaga on dopracowania, a 9% twierdzi, że jest on nadal nieformalny lub nieudokumentowany. Polskie przedsiębiorstwa jeszcze gorzej oceniają ten stan. Tylko 26% badanych oceniło, że posiadany plan przywrócenia systemu po awarii jest powyżej przeciętnej, 19% wskazało, że wymaga on dopracowania. Firmy szacują, że błąd ludzki nadal stanowi główną przyczynę nieplanowanych przestojów systemu — dotyczy to aż 25% przypadków takich zdarzeń. Awarie sprzętu i oprogramowania oraz zasilania plasują się na drugim miejscu.
Wybór zielonych centrów danych motywowany kosztami
Wybór tzw. „zielonych” centrów danych w 2008 był podyktowany głównie względami oszczędnościowymi, chociaż w coraz większym stopniu respondenci wskazują na poczucie odpowiedzialności społecznej.
W badaniu poproszono firmy o wskazanie głównych powodów, dla których uważają technologie „Green IT” za ważny element środowiska pracy. Na pierwszym miejscu wymieniano ograniczenie zużycia prądu (54% badanych), ograniczenie kosztów chłodzenia (51%) i odpowiedzialność społeczną (42%). Polskie przedsiębiorstwa nie dostrzegają potrzeby i korzyści wynikających z zastosowania rozwiązań Green IT.
Aż 86% badanych nie widzi potrzeby ich implementacji.
Raport wskazuje na pilną potrzebę znalezienia nowych rozwiązań
Ostatnie badanie świadczy o tym, że firmy nadal dążą do ograniczenia złożoności centrów danych oraz związanych z nimi kosztów. Wobec rzeczywistej konieczności wypracowywania lepszych wyników przy mniejszym zaangażowaniu zasobów przedsiębiorstwa poszukują rozwiązań, które mogłyby bezpośrednio wpłynąć na obniżenie kosztów i zwiększenie wydajności.
„Kierownicy działów informatycznych znaleźli się w trudnym położeniu” — stwierdza Rob Soderbery z firmy Symantec. „W tym roku priorytetem stało się obniżenie kosztów przy wciąż wysoko ustawionej poprzeczce oczekiwań użytkowników i rosnącym zapotrzebowaniu na usługi. Taki stan rzeczy wyraźnie motywuje przedsiębiorstwa do poszukiwania skutecznych rozwiązań, pozwalających w krótkim czasie uzyskać korzyści polegające na redukcji wydatków związanych z serwerami i pamięciami masowymi bez zakłócania współczesnych środowisk pracy”.