Deloitte publikuje raport o kluczowych trendach w branży technologicznej, medialnej oraz telekomunikacyjnej na rok 2009

przez | 20/01/2009

Dział Technologii, Mediów i Telekomunikacji (TMT) firmy doradczej Deloitte opublikował doroczne prognozy na najbliższy rok „TMT Predictions 2009.” Seria prognoz oparta jest o informacje pochodzące od klientów Deloitte z całego świata, jak również o informacje pochodzące od 6000 ekspertów firmy doradczej specjalizujących się w zagadnieniach TMT. Tegoroczny raport opisuje dziesięć najważniejszych trendów w każdej z branż TMT.

Dariusz Nachyła, Partner Deloitte odpowiedzialny za sektor TMT w Europie Środkowej zauważa „Biorąc pod uwagę wielkie nieoczekiwane zmiany, które zaszły w światowej gospodarce w 2008 roku niektórzy nasi klienci wątpili czy można przewidzieć trendy na rok 2009. Jednak naszym zdaniem dobrze przemyślane scenariusze rozwoju wydarzeń są najbardziej przydatne właśnie w takich czasach. Raport „TMT Predictions 2009” można traktować jako zbiór spostrzeżeń najważniejszych graczy na rynkach technologii, mediów i telekomunikacji. W roku 2009 rynek TMT czekają interesujące zmiany, przede wszystkim spowodowane spowolnieniem gospodarczym, ale również będące skutkiem dojrzewania pewnych trendów rynkowych, które po raz pierwszy odnotowano przed rokiem.”

Prognozy dotyczące mediów przewidują między innymi wzrost przychodów telewizji. Już w drugiej połowie 2008 roku średnia oglądalność wzrosła, gdyż w czasach trudności finansowych konsumenci coraz więcej czasu spędzali w domach. Przejście w wielu krajach na telewizję cyfrową może wywołać dodatkowy wzrost oglądalności. W roku 2009 oglądalność na jednego widza ma szansę wzrosnąć o 30 minut tygodniowo. Być może zatem nadchodzi dobry moment, by telewizja nieco zdystansowała się od innych mediów dzięki inwestycjom w treści, alianse i nowoczesną infrastrukturę prowadzonym przez najsilniejszych uczestników rynku.

W branży telekomunikacyjnej utrzymujące się w 2009 roku spowolnienie gospodarcze może mieć negatywny wpływ na losy urządzeń smart phone. Operatorzy mobilni, zainteresowani redukcją kosztów, a zarazem stanowiący główny kanał sprzedażowy dla tego typu telefonów, mogą rozpocząć weryfikację dopłat do sprzedawanych telefonów, które co roku kosztują branżę dziesiątki miliardów dolarów. Producenci telefonów komórkowych muszą przekonać operatorów, że urządzenie smart phone może przynieść ponadprzeciętny zwrot z inwestycji, w porównaniu z innymi, tańszymi typami telefonów. Powinni zatem skoncentrować się na opracowywaniu i marketingu modeli smart phone, które mimo kryzysu wzbudzą zainteresowanie klientów ze względu na posiadane funkcje.

Również w dziedzinie technologii w roku 2009 nastąpią znaczące zmiany na rynku komputerów osobistych. Rozpędu nabierze rynek netbooków dzięki udoskonalonym modelom z lepszymi procesorami i wystarczająco pojemnymi dyskami twardymi. Choć netbooki mogą zagrozić racji bytu niektórym typom innych urządzeń komputerowych, dynamiczny rozwój rynku i aplikacji stwarza znaczące możliwości wzrostu dla większości istniejących typów urządzeń. Firmy technologiczne powinny skorzystać z rozwoju netbooków i wykorzystywać tanie, niskonapięciowe jednostki centralne netbooków w systemach typu home media, cyfrowych nagrywarkach wideo czy konsolach do gier. Już teraz operatorzy komórkowi zainteresowani są sybsydiowaniem netbooków tak, aby zwiększyć popyt na usługi transmisji danych. Netbooki można wykorzystać w pracy zamiast konwencjonalnych PC, ale także zastąpić nimi palmtopy i podobne urządzenia przenośne wykorzystywane w biznesie przez pracowników mobilnych, zwiększając ich funkcjonalność i jakość pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.