Handel inwestuje coraz więcej w IT

przez | 25/11/2008

W najbliższych latach inwestycje w usługi i systemy informatyczne powinny utrzymać się na poziomie ok. 2 miliardów zł rocznie. To nieco więcej niż w rekordowym 2007 r., gdy firmy handlowe i dystrybucyjne przeznaczyły o ponad 14 proc. więcej środków niż 2006 roku – mówi Piotr Szczerbiak, dyrektor konsultingu Columbus IT.

Prognozowana przez analityków DiS niższa dynamika inwestycji w IT w 2009 i 2010 r. to jednak nie tylko echo spowolnienia w światowej gospodarce – dodaje Piotr Szczerbiak. W Polsce działa ok. 9 tys. przedsiębiorstw handlowych, choć dużych firm z minimum 10 punktami sprzedaży jest wciąż niewiele, ok. kilkunastu procent. Tymczasem ta grupa właśnie generuje największy popyt na zintegrowane systemy klasy ERP, CRM, czy Business Intelligence.

Część zainwestowała w nowe technologie w ostatnich latach. Tak zrobił m.in. właściciel salonów Royal Collection, który zastąpił 12 różnych oprogramowań jednym systemem Microsoft Dynamics AX. Zintegrowany system ERP usprawnił zarządzanie m.in. rozliczeniami z dostawcami, reklamacjami oraz wewnętrzną logistyką, w tym zatowarowaniem i przesunięciami kolekcji między salonami i centralnym magazynem.

– To są realne korzyści, które zwiększają przewagę nad konkurencją tym wyraźniej, im bardziej zwalnia gospodarka. Dlatego także dziś duże firmy, dobrze zarządzane i myślące perspektywicznie, nie wstrzymują się z inwestycjami w nowe rozwiązania – dodaje Piotr Szczerbiak.

MIX Electronics, największa polska sieć z ofertą RTV, AGD i GSM rozpoczyna obecnie wdrożenie systemu ERP (Microsoft Dynamics AX), który obejmie m.in. finanse, sprzedaż oraz magazynowanie. Istotne usprawnienia pojawią się także podczas wymiany danych z zewnętrznymi programami, obsługującymi rozliczenia bankowe i punkty sprzedaży.

– Wcześniejsze rozwiązanie ze względu na swoją zamkniętą architekturę stwarzało zbyt dużo ograniczeń. Zastępując je nowym, firma zredukuje czas dostępu do informacji zarządczych, a tym samym będzie mogła szybciej racjonalizować procesy logistyczne w  całej sieci – mówi Michał Zelik, Key Account Manager z Columbus IT.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.