Kierowco już czas

przez | 24/11/2008

Zanim śnieg pokryje drogi, a zima na dobre zagości, warto pomyśleć o bezpieczeństwie naszej jazdy. Pierwsze mrozy mamy już za sobą, warto więc pamiętać, że to już ostatni moment na zmianę opon na zimowe.

Temperaturą graniczną, przy której należy wymieniać opony jest temperatura 7 stopni Celsjusza. – Poniżej tej granicy optymalnym rozwiązaniem są opony zimowe, powyżej opony letnie – wyjaśnia dr Piotr Białek, główny technolog w fabryce opon Bridgestone Poznań. – Poza tym trzeba zwrócić uwagę na inne warunki atmosferyczne, na przykład opady. Niemniej jednak podstawowym kryterium jest temperatura – dodaje.

Wymiana opon to stosunkowo nowy pomysł. Jeszcze do niedawna jeździło się cały rok na tym samym ogumieniu – zwykle letnim. Nadal na rynku dostępne są opony wielosezonowe, jednak żaden z wiodących producentów ogumienia nie poleca takiego rozwiązania. – Używanie opon wielosezonowych może być kuszące, jeśli spojrzeć z punktu widzenia kosztów wymiany opon, ale szczególnie w naszej strefie klimatycznej będzie niestety związane z obniżeniem bezpieczeństwa jazdy – mówi Białek. Podstawową różnicą między oponą zimową a letnią czy uniwersalną jest rodzaj bieżnika opony i to zarówno pod kątem jego rzeźby, jak i stosowanych materiałów. Uniwersalna opona całoroczna z konieczności pozostanie kompromisem.

Powinniśmy zdać sobie sprawę, że wymiana opon to nie chwyt marketingowy producentów ogumienia. Należy zwrócić uwagę chociażby na to, że w ostatnich latach znacznie poprawiły się osiągi samochodów. Także wymagania stawiane oponom są wyższe niż kiedyś, a na dodatek coraz częściej wybieramy opony o niższych profilach. Wiele pojazdów wyposażonych jest w systemy antypoślizgowe i sterowania trakcją. Jeżeli taki system nie będzie prawidłowo współpracował z oponami, wówczas istnieje ogromne ryzyko utraty panowania nad pojazdem. Taki proces możemy zaobserwować zimą, gdy jeździmy na oponach letnich czy wielosezonowych – opony tracą wtedy swoją giętkość i sprężystość, są sztywne, a w konsekwencji wykazują o wiele mniejszą przyczepność niż opony zimowe, które zbudowane są w taki sposób, aby przy niskich temperaturach nie tracić elastyczności. Latem, za to, nie należy jeździć na oponach zimowych, bo wówczas z kolei opona jest zbyt miękka, ma niższe osiągi i znacznie szybciej się zużywa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.