Eksperci Symantec odnotowali wzrost spamu obrazkowego powiązanego z atakami phishingowymi

przez | 12/11/2008

 

Internetowi przestępcy rozsyłają coraz więcej spamu obrazkowego – poinformowała firma Symantec w ostatnim raporcie, „The State of Spam”. Według ekspertów, istnieje bezpośredni związek między wzrostem spamu obrazkowego a większą ilością ataków typu „phishing”. Cyberprzestępcy tradycyjnie zainteresowani są sektorem finansowym, dlatego coraz częściej wykorzystują logo tych instytucji do przeprowadzania ataków i przechwytywania danych użytkowników, np. w celu wykradania pieniędzy z kont bankowych. We wrześniu 2% niechcianych wiadomości zakwalifikowano jako spam obrazkowy. W październiku liczba takich e-maili wzrosła już do 9%. 

Specjaliści z firmy Symantec przestrzegają, aby wszelkie linki zawarte w wiadomościach elektronicznych traktować z dużą ostrożnością. „Cyberprzestępcy polują na dane osobiste zwykłych użytkowników, a głównym motywem ich działania jest uzyskanie korzyści majątkowych. Warto zwracać uwagę na odwiedzane witryny internetowe, na których dokonujemy transakcji, oraz na nadawców, od których przychodzą wiadomości e-mail. Cyberprzestępcy robią wszystko, aby przeprowadzić udane ataki – m.in. podszywają się pod ogólnie znane firmy” – powiedział Andrzej Kontkiewicz z firmy Symantec Polska.

Internetowi przestępcy cały czas wykorzystują bieżące wydarzenia na świecie.

Eksperci z firmy Symantec ostrzegają przed spamem wykorzystującym bieżące wydarzenia do uwiarygodnienia przekazu. We wrześniu cyberprzestępcy odwoływali się w niechcianych wiadomościach do wyborów prezydenckich w USA. Oszuści rozsyłali wiadomości, prosząc odbiorców o uzupełnienie ankiety na temat amerykańskich wyborów w zamian za prezent. W innych wiadomościach spamerzy oferowali bezpłatne DVD o Baracku Obamie po podaniu numeru karty kredytowej.   

Inne wnioski z najnowszego raportu o spamie:

W październiku spam osiągnął poziom 76,4% wszystkich wysyłanych wiadomości (78% miesiąc wcześniej). 

22% spamu dotyczyło usług internetowych, 18% – zagadnień finansowych i konkretnych produktów, zaś 16% – tematyki zdrowotnej.