Rośnie popyt na rozwiązania branżowe

W tym roku wartość sprzedanych licencji  ERP powinna osiągnąć wartość 370 mln zł. To o 23 proc. więcej niż w 2006 r. Coraz większą część tego rynku  stanowią jednak rozwiązania wertykalne, opracowane dla konkretnych branż – mówi Piotr Szczerbiak, dyrektor ds. konsultingu Columbus Polska.

Najwięcej przychodów generuje m.in. branża spożywcza i chemiczna (produkcja procesowa), meblarska, motoryzacyjna i elektroniczna (tzw. produkcja dyskretna), sektor finansowy, a także handel detaliczny i hurtowy, gdzie wzrost inwestycji w IT jest naturalną konsekwencją rosnącej w Polsce konsumpcji. O ile w 2006 r., jak wylicza PMR, Polacy wydali  451 mln zł, o tyle w 2007 r. było to już 524 mln, a w tym prawdopodobnie 600 mln zł. – Mimo gospodarczego spowolnienia, ten trend powinien utrzymać się w kolejnych latach, co przełoży się na nowe projekty IT. Choć wymagania rynku będą znacznie większe – dodaje Piotr Szczerbiak.

Czasy, gdy dostawcy IT ograniczali ofertę do standardowego rozwiązania, który miał stanowić antidotum na bolączki wszystkich branż odchodzą do lamusa. Wprawdzie uniwersalne funkcjonalności zaszyte w podstawowych modułach Finanse czy Księgowość są nadal brane pod uwagę przez klientów, ale już nie przesądzają o wyborze systemu ERP. Użytkownicy rozumieją ich możliwości znacznie lepiej niż kilka lat temu i dostrzegają kolejne (charakterystyczne dla konkretnych branż) procesy, które wymagają dodatkowego wsparcia, np. w obszarze zarządzania sprzedażą detaliczną.

Royal Collection, sieć ponad 30 ekskluzywnych salonów z odzieżą chciał szybciej reagować na wahania popytu (przed zakończeniem wdrożenia analiza posprzedażowa odbywała się po kilku dniach, obecnie po 2-4 godzinach). Ale to wymagało nie tylko przyspieszenie transferu danych o dynamice i wielkości sprzedaży, ale też zabezpieczeń na wypadek nieoczekiwanego przerwania łączy telekomunikacyjnych.

Ponieważ ERP bazuje standardowo na komunikacji w trybie on-line, Columbus IT musiał  rozbudować system o autorskie moduły Galaxy i SAX, które umożliwiają przesył danych w trybie off-line (wykorzystują w tym celu m.in. szyfrowanie, kodowanie i bezpośrednie połączenia TCP/IP).

Royal Collection zastosował też branżowe rozwiązanie Retail Chain Manager, które zautomatyzowało procesy zarządzania sprzedażą detaliczną oraz wewnętrzną logistyką firmy, m.in. zatowarowanie salonów, obsługę reklamacji, wewnętrznych i zewnętrznych rozliczeń z dostawcami. Podobne rozwiązanie dla handlu detalicznego, ale na jeszcze większą skalę Columbus Polska zastosował w firmie HDS, do której należy sieć salonów prasowych Relay i In Medio.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu