Gdy firma potrzebuje floty

przez | 26/08/2008

Potrzebujemy samochodów. Samochody trzeba kupować, wymieniać, utrzymywać, serwisować. Czy zawsze? Car Fleet Management – czyli usługi wynajmu długoterminowego i zarządzania flotą, to jedno z najszybciej zdobywających rynek rozwiązań logistycznych. Przyjrzyjmy się jego wadom i zaletom.

<br />

Podstawowy zakres usług firm z branży CFM obejmuje m.in. przejęcie przez zewnętrzną firmę finansowania, administrowania, serwisu i ubezpieczenia parku samochodowego, a także likwidację potencjalnych szkód. Za wszystko otrzymujemy co miesiąc jedną fakturę.

Zdaniem przedstawicieli branży, oszczędności płynące z zastosowania CFM mogą wynosić w przypadku większych flot nawet do 30%. Bezpośrednia redukcja kosztów możliwa jest np. w zakresie zatrudnienia w dziale obsługi floty. Rozwiązaniem mogącym zyskać tu sporą popularność, jest przejęcie pracowników działu przez firmę CFM obsługującą nasz biznes. Wynajem długoterminowy wydaje się także atrakcyjny z dwóch innych powodów: braku konieczności obciążania swojej zdolności kredytowej przy okazji zakupu lub wymiany floty, oraz przejrzystym planowaniem wydatków związanych z flotą.

Sceptycy podkreślają jednak, że uzależnienie się od jednego usługodawcy umową długoterminową może być niekorzystne. Z pewną dozą zdrowej ostrożności należałoby także traktować deklaracje firm CFM dotyczące rozmiarów oszczędności. Zdaniem Grzegorza Łozowskiego prezesa Armada Fleet Management, decyzję o współpracy z przedstawicielem branży CFM należy poprzedzić odpowiedzeniem sobie na kilka pytań dotyczących własnej firmy.

  1. Jak ważna dla firmy jest pełna mobilność?
  2. Ile kosztują przerwy w pracy spowodowane przeglądami i obsługą samochodów?
  3. Ile kosztują nas roboczogodziny poświęcane rozmyślaniom nad niejasno sprecyzowaną polityką flotową?
  4. Jak ważne jest uporządkowanie budżetu i kontrola nad wydatkami?

– Na tej podstawie powinniśmy przeprowadzić indywidualną kalkulację rentowności. Nie należy obawiać się także umów długoterminowych z firmami o ugruntowanej pozycji rynkowej – mówi Łozowski.

– Reputacja w tej branży jest bezcenna i żaden szanujący się przedstawiciel branży CFM nie będzie nadużywać umów długoterminowych. Z pewnością warto stawiać też na sprawdzone marki.

Rynek usług Car Fleet Management odnotowuje ponad 30% dynamikę wzrostu sprzedaży. Jak wynika z opublikowanego w czerwcu raportu magazynu Flota, 5 najdynamiczniej rozwijających się firm CFM to: Masterlease Polska (obsługujący o 1501 aut więcej niż w IV kwartale 2007), Toyota Marki (wzrost o 793 auta), Armada Fleet Management (wzrost o 680 aut), Toyota Bielany Corpo Cars (wzrost o 672 auta) i Volkswagen Leasing Polska (+ 620 aut).