Kolejowa awantura za 254 mln złotych

przez | 13/08/2008

Nowe pociągi za 254 mln zł kupione przez samorządową Kolej Mazowiecką są za duże i nie będą mogły przejeżdżać przez tunel średnicowy w Warszawie. Prezes PKP żąda wyjaśnień – dowiedział się portal Money.pl

Samorząd Województwa Mazowieckiego kupił dla podlegających mu Mazowieckich Kolei 37 eleganckich, nowoczesnych, piętrowych pociągów. Łączna wartość inwestycji to 254 mln zł. Zakup sfinansowany jest ze środków własnych województwa, a także z kredytu od Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Klimatyzowane, dostępne dla osób niepełnosprawnych wagony mogą rozwijać prędkość do 160 km/h i mieszczą 1000 pasażerów.

Tunel średnicowy, który w ubiegłym roku był remontowany przez należące do Polskich Linii Kolejowych (spółka należąca do PKP) jest za mały dla nowych składów. Co prawda Koleje Mazowieckie otrzymały wcześniej świadectwo o dopuszczeniu do ruchu wydane przez Urząd Transportu Kolejowego. To okazało się jednak za mało.

Zdaniem PLK w przypadku taboru nietypowego, przeznaczonego na odcinki o specyficznych warunkach technicznych, przewoźnik każdorazowo musi uzgodnić z PKP PLK możliwości eksploatacyjne na danej trasie. Finał okazał się fatalny dla nowych piętrusów. Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym PLK wydało bowiem zgodę Kolejom Mazowieckim na kursowanie pociągów piętrowych typu push-pull po wszystkich liniach aglomeracji warszawskiej z wyjątkiem linii średnicowej. Okazuje się, że nowe składy są za wysokie o około 15 cm i nie mogą przejeżdżać przez ten tunel.