9sekund.pl partnerem raportu „E-commerce w Polsce 2008”

przez | 09/07/2008

Flagowa marka grupy Haxon, 9sekund.pl, jest jedynym wśród porównywarek cen w Polsce partnerem tegorocznej edycji raportu firmy badawczej Gemius S.A., od kilku już lat monitorującej polski rynek e-commerce.  Raport wyraźnie pokazuje, że rynek się rozwija a polscy internauci coraz chętniej robią zakupy w sieci.  Co istotne ponad połowa kupujących w Internecie korzysta z porównywarek cen. Spójrzmy na wykres okazujący preferencje użytkowników Internetu w tym względzie.

Czy znasz porównywarki cen, czyli serwisy umożliwiające porównywanie cen w różnych sklepach internetowych?

Badanie wskazuje również, że Polscy internauci lubią robić zakupy – ponad połowa z nich deklaruje pozytywny stosunek do tej formy aktywności, przy czym najbardziej zależy im na kupieniu produktów jak najwyższej jakości, ale również na oszczędzeniu pieniędzy. Niemal wszyscy internauci słyszeli o możliwości robienia zakupów on-line, a 70% spośród nich już takie zakupy robiła. Internetowe aukcje są popularniejsze od sklepów – ponad trzy czwarte kupujących nabywa produkty na aukcjach, zaś 60% w sklepach. Internetowe zakupy są wielu internautom znane już od dłuższego czasu – ponad połowa dokonała swych pierwszych zakupów w sieci ponad roku temu. Około 40% internautów kupuje w Internecie kilka razy w roku.

W analizie czytamy również, że rynek handlu internetowego może spodziewać się wzrostu zainteresowania sklepami on-line – aż jedna trzecia osób mających już doświadczenie w kupowaniu on-line planuje korzystać z tej formy zakupów częściej niż dotychczas, a 44 % tak samo często jak dotąd.

– To dla nas bardzo dobra wiadomość. Internetowe zakupy już od dawna postrzegane są jako tańsze i szybsze niż kupowanie w sklepach tradycyjnych. Jestem więc pewien, że nadchodzący okres przyniesie wiele zmian oraz innowacyjnych rozwiązań w zakresie handlu elektronicznego w Polsce i zagranicą – cieszy się Andrzej Zając, Prezes Zarządu kontrolującej 9sekund.pl  spółki Haxon.

Pamiętajmy, że prognozy Gemiusa do 2010 roku pokazują, że wartość polskiego handlu w Internecie powiększy się do 4 mld euro. Liczymy, że rosnące umiejętności i świadomość polskich internautów a także rozwój polskiego Internetu zagwarantują utrzymanie tendencji wzrostowej polskiego rynku e – commerce a my będziemy rosnąć wraz z nim – podkreśla Zając.

Pieniędzy z pewnością na rynku nie zabraknie.  Badanie podaje bowiem, że blisko połowa klientów polskich sklepów internetowych wydała w miesiącu poprzedzającym analizę od 100 do 500 zł, a 13 % nawet ponad 1500 zł. Wśród sposobów płatności aż 20% klientów dokonała ich za pomocą karty kredytowej i e-karta.

Czy możesz podać kwotę, którą przeznaczyłeś(aś) na zakupy w sklepie internetowym w ciągu ostatniego miesiąca?

Z drugiej strony w raporcie czytamy o wzrastające aktywności marketingowej sklepów internetowych, w którą doskonale wpisują się właśnie porównywarki cen. Prawie wszystkie badane przez Gemius firmy stosują marketing internetowy. Aż 70 % z nich jest obecnych w porównywarkach cen. Działania marketingowe poza Internetem są zdecydowanie mniej popularne niż marketing online: podejmuje je nieco ponad połowa badanych firm. Najczęściej przybierają one formę ulotek i plakatów oraz reklam prasowych.

Jakie formy marketingu internetowego Państwo stosują?

W świetle planów biznesowych Haxon informacje te są bardzo istotne. Spółka ma poważne plany kapitałowe. Jeszcze w tym roku zamierza zadebiutować na rynku New Connect. Pozyskane z emisji środki mają być przeznaczone na rozwój poszczególnych serwisów w grupie oraz rozbudowę systemów informatycznych. Zarząd rozważa także ekspansję na wschodzie i południu Europy. Miałoby to dotyczyć Rumunii i Ukrainy.