Jak uczyć się skuteczniej?

By | 25/09/2013

Z początkiem każdego roku szkolnego staramy się jak najlepiej przygotować dzieci do nauki. Kiedy wyprawka jest już gotowa, warto pomyśleć o odpowiednio zbilansowanej diecie, która zapewni małemu człowiekowi wartości odżywcze wspomagające koncentrację, pamięć i ogólną sprawność mózgu. Niezbędne w tym przypadku okazują się mleko oraz przetwory mleczne.

Dzieci w wieku szkolnym codziennie odbierają mnóstwo bodźców informacyjnych. W dzisiejszym świecie Internetu, który każde z nich ma przy sobie (w kieszeni, w smartfonie), koncentracja niejednokrotnie jest znacznie utrudniona. Ciągła obecność na portalach społecznościowych, kanałach rozrywkowych, informacyjnych, muzycznych rozprasza i może przeszkadzać w skupieniu się na nauce. Mózg małego naukowca oprócz takiej aktywności „mobilnej” jest również zajęty przyswajaniem wiedzy szkolnej oraz tej z rozmaitych zajęć ponadprogramowych. To wspaniały wiek, w którym kształtuje się zainteresowanie wybranymi dziedzinami wiedzy i nauki, a niekiedy objawia się ciekawością dosłownie wszystkiego, całego świata! Na szczęście możemy wspierać naszych młodych odkrywców i sprawność ich mózgów poprzez wprowadzenie odpowiedniej diety, która oprócz dostarczania wielu witamin i minerałów, będzie również wspomagać ich pamięć oraz zdolność koncentracji, czyli skuteczniejszej nauki.

Mleko to potęgi klucz

Większość osób wie, że mleko i produkty mleczne to doskonałe źródło białka oraz wapnia, który wzmacnia kości i zęby. Ale nie każdy zdaje sobie sprawę, że w produktach mlecznych znajdziemy też związki doskonale wpływające na pracę naszego mózgu. Jednym z nich jest witamina B2, która korzystnie wpływa na rozwój i funkcjonowanie nie tylko mózgu, ale także całego układu nerwowego. Przy jej niedoborach odczuwamy znużenie, zmęczenie i niechęć do nauki. Witamina ta ma także duży wpływ na pamięć oraz koncentrację i kojarzenie. Jest więc absolutnie niezbędna każdemu uczniowi!

Ważna dla pracy mózgu jest też witamina B12, której spore ilości także znajdziemy w produktach mlecznych – mówi Dorota Osóbka, dietetyk, ekspert kampanii „Mam kota na punkcie mleka” – Witamina B12 odgrywa istotną rolę w tworzeniu otoczki chroniącej komórki nerwowe. Jest też potrzebna w procesie tworzenia neuroprzekaźników odpowiedzialnych za przepływ informacji między komórkami, a tym samym poprawia koncentrację, zwiększa szybkość kojarzenia faktów i ułatwia uczenie się.

Dotleniacz mózgu

Witamina B12 bierze też udział w procesie tworzenia czerwonych krwinek, które dostarczają tlen do każdej komórki ciała, w tym także do mózgu. Ten zaś działa znacznie wydajniej, gdy jest dobrze dotleniony. Udowodniono, że witamina ta pomaga w funkcjonowaniu układu nerwowego oraz w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych. Zmniejsza ona także uczucie zmęczenia i znużenia. Podobne właściwości ma ryboflawina, czyli witamina B2.

Mleko i przetwory mleczne to ważne elementy w diecie dzieci i młodzieży również ze względu na ich aktywność fizyczną. Produkty te są bogate w białko, które jest bardzo dobrze przyswajalne przez organizm, oraz korzystnie wpływający na budowę kości i zębów wapń. Ok. 90% kości buduje się do mniej więcej do 20. roku życia, a więc bardzo ważne jest, żeby właśnie przed osiągnięciem tego wieku dostarczyć do organizmu odpowiednią ilość tego składnika, najlepiej pod postacią mleka oraz przetworów mlecznych.

Dlatego dzieci w wieku szkolnym codziennie powinny spożywać 3-4 porcje produktów mlecznych, czyli szklankę mleka, małe opakowanie jogurtu, mlecznego deseru lub serka homogenizowanego, dwa plasterki żółtego sera lub też pół kostki sera białego albo twarogu.

Jako jedną „porcję mleka” uznaje się:

  • szklankę mleka (250 ml)
  • małe opakowanie jogurtu (150-180 g)
  • opakowanie mlecznego deseru lub serka homogenizowanego (ok. 120 g)
  • dwa plasterki żółtego sera (30 g)
  • pół kostki sera białego lub twarogu (ok. 100 g)

Mieć kota na punkcie mleka

Już od roku prowadzona jest w Polsce kampania „Mam kota na punkcie mleka”, która nie tylko edukuje dzieci i rodziców w zakresie właściwości odżywczych mleka i produktów mlecznych, ale też zachęca do aktywności fizycznej oraz uświadamia, jak dbać o dietę i prawidłowe odżywianie.