Trendy w rozwoju e-commerce

By | 25/03/2013

Dzisiejszy świat pokazuje, że aby osiągnąć sukces w biznesie należy jednocześnie działać w tradycyjnej przestrzeni internetowej, na kanałach społecznościowych oraz na urządzeniach mobilnych.

Branża e-commerce zarówno w Polsce jak i na świecie, pomimo spadku wartości pojedynczych zakupów, odnotowała optymistyczny wzrost liczby kupujących w sieci.

Co ciekawe, polski rynek e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się w całej Europie. Dlatego aby zwiększyć swoją szansę na sukces należy dostrzec zalety e-commerce i umiejętnie je wykorzystać.

W czym e-commerce jest lepsze od tradycyjnego sklepu?

Po pierwsze, e-commerce czyli e-sklep oferuje nie tylko niższe ceny, ale daje też ogromny wybór, nieosiągalny dla tradycyjnych sklepów stacjonarnych. Po drugie, handel elektroniczny pozwala na ogromną oszczędność czasu, dlatego dla wielu sprzedawców działalność online stała się główną formą wymiany towarów oraz kontaktu z klientami i kontrahentami. Jednak największą zaletą e-sklepu jest to, że funkcjonuje on 24 godziny na dobę, 365 dni w roku i jest dostępny dla każdego zawsze i wszędzie niezależnie od miejsca zamieszkania.

Czy e-commerce to pewna przyszłość?

Prognozy analityków dotyczące rynku e-commerce są bardzo optymistyczne. Pokazują one, że rosnąca liczba konsumentów korzystających z zakupów online oraz nowe kanały dystrybucji będą przyczyniały się do wzrostu liczby transakcji zawieranych tą drogą. Dlatego warto postawić na sprzedaż przez internet i zaangażować w nią kilka istotnych narzędzi jednocześnie.

Dlaczego warto zainwestować w e-sklep?

Prognozy specjalistów wyraźnie pokazują, że warto zainwestować w swój własny e-sklep i tym samym zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku. Zanim jednak podejmiemy decyzję o uruchomieniu e-sklepu, musimy dokładnie przemyśleć co zrobić, aby był on miejscem chętnie odwiedzanym przez klientów. Podstawą sukcesu jest solidne wykonanie takiego sklepu, dlatego warto zlecić to profesjonalistom. Tylko fachowa realizacja e-sklepu sprawi, że nawet mała działalność może stać się dużym, znaczącym graczem na rynku internetowym.

Integracja e-sklepu z oprogramowaniem handlowo-magazynowym

Kiedy opracowaliśmy stronę wizualną naszego e-sklepu, warto jeszcze się zastanowić nad jego funkcjonalnością. Co takiego powinien posiadać, aby praca była szybka i przyjemna? Fakt, że do zarządzania sklepem internetowym niezbędne jest oprogramowanie e-commerce, nie budzi żadnych wątpliwości. Funkcjonalności tych systemów nie zapewnią jednak pełnej obsługi sprzedaży poza internetem. Tymczasem zastosowanie zintegrowanego z oprogramowaniem systemu do obsługi sprzedaży umożliwi efektywniejsze zarządzanie firmą, co w przyszłości zapewni szybsze realizowanie zamówień, kontrolę dostępności towarów oraz wyeliminowanie większości pomyłek i opóźnień. Pamiętajmy o tym, że sprawniejsza obsługa procentuje większym zadowoleniem klienta, który chętniej dokona kolejnego zakupu.

W czym pomoże mi zintegrowanie mojego sklepu internetowego z oprogramowaniem handlowo-magazynowym?

Dzięki zintegrowaniu e-sklepu z oprogramowaniem handlowo-magazynowym firma ma możliwość obsługi wszystkich elementów związanych ze sprzedażą, także tych bardzo zaawansowanych, niedostępnych w większości dostępnych rozwiązań e-commerce. Program magazynowo-fakturowy umożliwia sprawne wystawianie faktur i zarządzanie magazynem w firmie każdej wielkości.

Masz komfort i wygodę pracy, ponieważ:

  • możesz przeprowadzać analizy związane ze sprzedażą, zakupami oraz gospodarką magazynową dzięki bogatym możliwościom definiowania zestawień w programie;
  • każdy pracownik będzie mógł pracować na tych samych danych dzięki wersji sieciowej programu;

Korzyści dla właściciela z tytułu wdrożenia oprogramowania handlowo-magazynowego w sklepie internetowym:

1. Pobieranie stanów magazynowych i cenników:

  • możesz pobierać dokumenty pokazujące aktualne stany magazynowe;
  • możesz wybrać cennik, który będzie widoczny w Internecie.

2. Przesyłanie zamówień bezpośrednio do programu:

  • zamówienia złożone w Twoim sklepie internetowym trafią bezpośrednio do specjalnego folderu ,,zamówienia”. Do każdego zamówienia złożonego w ten sposób automatycznie możesz otrzymać paragon lub fakturę.

3. Rejestracja kontrahentów zamawiających w Internecie:

  • masz dodatkową możliwość udzielania indywidualnych warunków handlowych swoim kontrahentom;
  • masz możliwość obniżenia kosztów funkcjonowania działu handlowego.

Korzyści dla klienta z tytułu wdrożenia oprogramowania handlowo-magazynowego w sklepie internetowym:

Klienci sklepu internetowego, mimo że nie będą świadomi tego, jakie oprogramowanie jest wykorzystywane w Twoim e-sklepie, również odczują korzyści. Jakie konkretnie?

  • Szybsza realizacja zamówień (co jest przecież najważniejsze w sprzedaży internetowej);
  • brak ryzyka wystąpienia pomyłek, np. wysłanie paczki pod inny adres;
  • pewność, że zamówienie się „nie zawieruszy”;
  • pewność, że towar jest rzeczywiście dostępny w magazynie;
  • możliwość kontaktu z obsługą klienta;
  • dostęp do zawsze aktualnych informacji dotyczących oferty sklepu.

Zintegrowanie sklepu internetowego z oprogramowaniem handlowo-magazynowym sprawi, że obsługa e-sklepu stanie się przyjemna i szybka, a zaoszczędzony w ten sposób czas będziesz mógł wykorzystać na rozwój swojego biznesu. Z kolei Twoi klienci nie tylko będą wracać, by dokonać kolejnego zakupu, ale także zaczną polecać sklep internetowy swoim znajomym, dzięki czemu grono klientów będzie się stale poszerzać.

E-commerce w social mediach

Dobrze, tak więc jesteśmy już szczęśliwymi właścicielami aktywnie prosperującego e-sklepu, ale pytanie co zrobić, aby nasi klienci poczuli się z nim na stałe związani?

Możemy wykorzystać fakt, że większości klientom zależy na kontakcie z firmami bezpośrednio w serwisach społecznościowych i założyć konto naszego sklepu w portalu społecznościowym, np. Facebooku. Większość programów do tworzenia e-sklepów umożliwia tworzenie społeczności wokół sklepu dzięki integracji z najpopularniejszym serwisem społecznościowym. Media społecznościowe są ważnym kanałem obsługi klienta i skutecznie budują z nim długotrwałe relacje, które często mają wpływ na kształtowanie jego postawy i opinii, dlatego powinniśmy umiejętnie wykorzystać ten potencjał.

Korzyści płynące z własnego Fanpage’a na Facebooku:

  • pozwala budować społeczność wokół Twojej firmy, produktów i usług;
  • daje szansę na promowanie nie tylko firmy, ale również jej poszczególnych produktów oraz ofert promocyjnych;
  • daje możliwość przeprowadzenia konkursów i akcji promocyjnych, które z pewnością pomogą zwiększyć liczbę użytkowników;
  • daje możliwość promocji firmy dzięki marketingowi wirusowemu. Jeśli już klienci nas polubią, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że będą nas promować wśród swoich znajomych;
  • ułatwia nawiązywanie nowych kontaktów, dzięki którym tworzysz własną bazę klientów;
  • pozwala poznać potrzeby klientów, dzięki możliwości wymiany opinii i komentarzy.

Pamiętaj, że Facebook to darmowa forma zaistnienia w przestrzeni społecznościowej, która skupia miliony Polaków oraz ogromny potencjał reklamowy, dlatego wykorzystaj tę szansę.

E-commerce a rozwój technologii i aplikacji

Teza, że firmy stawiające na innowacyjne rozwiązania staną się liderami swoich branż sprawdziła się. Gdy uczestnicy rynku e-commerce mówią o głównych trendach obserwowanych w branży, zarówno na świecie jak i w Polsce, często używają określenia „mobile boom”. To określenie odnosi się do szybkiego wzrostu liczby transakcji mobilnych (czyli zakupów online dokonanych za pośrednictwem urządzenia mobilnego takiego jak smartfon lub tablet). Polska nadal niedostatecznie wykorzystuje możliwości transakcji mobilnych, ale ich ilość szybko rośnie. Zaczynamy zdawać sobie sprawę z tego, że aplikacje mobilne są sprawnym, a zarazem nowoczesnym narzędziem komunikującym sprzedawcę z odbiorcą. Ponadto większa część tych aplikacji zarabia sama na siebie. Kilkanaście lat temu rozwój internetu sprawił, że każda firma stworzyła swoją stronę www. Zauważalny i nieuchronny dziś rozwój rynku smartfonów oraz tabletów wywołał adekwatne zapotrzebowanie na oprogramowania mobilne. Tak więc już teraz warto zastanowić się i sprawdzić możliwość zastosowania ich w swoim biznesie.