Zniknięcie z wyszukiwarki prawie jak zniknięcie z sieci

By | 04/09/2012

Pozycjonowanie – słowo-klucz, które pojawia się regularnie na ustach każdego webmastera. Właściciel witryny, dzięki określonym działaniom i mechanizmom, może sztucznie podnieść pozycję w wynikach wyszukiwania. Za pewne praktyki tego typu grożą poważne sankcje. Podpowiadamy czego nie robić żeby nie zniknąć z Google.

Pozycja w wynikach wyszukiwania ma ogromne znaczenie dla ruchu generowanego na stronie. Pierwsza strona, a więc dziesięć topowych wyników, zbiera niemalże 95% wszystkich wejść. Jedynie co 20 osoba w poszukiwaniu odpowiedniej witryny przechodzi na drugą stronę wyników i wybiera stamtąd odnośnik. Wartość topów wyszukiwania nie powinna stanowić dla nikogo zaskoczenia – sami rzadko wędrujemy poza górne wyniki w poszukiwaniu odpowiedzi, firmy czy informacji. Dlatego też, jeśli przedsiębiorstwo przynosić ma profity musi być dobrze widoczne w internecie, co uzyskać można przez szereg mniej lub bardziej prawidłowych praktyk.

Bolesne konsekwencje

Aby utrzymać się na złotej dziesiątce Google firmy spece od pozycjonowania uciekają się do nielegalnych sposobów, licząc na bezkarność ze strony giganta wyszukiwania. Działania stojące w opozycji do reguł Google zostają wcześniej czy później wykryte, a bolesne konsekwencje uderzą we właściciela firmy czy witryny – nie w zatrudnioną firmę pozycjonującą. – Coraz częściej przedsiębiorstwa boją się o wypracowaną pozycję w wyszukiwarce niemal równie mocno, jak o dostępność samej firmowej witryny. O ile strona WWW jest w pełni w ich gestii i można ją kontrolować poprzez monitoring, o tyle obecność w wyszukiwarce Google zależy wyłącznie od polityki giganta, dlatego warto się dobrze z nią zapoznać – mówi Tomasz Kuźniar, Prezes Zarządu Monit24.pl.

Złe metody pozycjonowania

Swego czasu wiele firm opierało podbijanie umiejscowienia w wynikach za pomocą systemów wymiany linków (SWL). Czym więcej odnośników na innych stronach, tym wyższa pozycja w wynikach. Partnerzy biorący udział w zmowie dodają stronę do systemu, umieszczając podane fragmenty kodu innej strony na swojej witrynie. Dzięki temu procederowi możliwe było zyskanie tysięcy dodatkowych odnośników, porozrzucanych chaotycznie na bezwartościowych stronach, np. na farmach linków. Z czasem spektakularne firmy z czołówki, wykorzystujące nadmiernie SWL, jak RTV Euro AGD czy Fotka.pl, spadały niespodziewanie na kolejne strony wyników, a więc w miejsca zupełnie nieatrakcyjne.

Szafowanie linkami w sieci odbywa się także innymi metodami, np. spamowaniem komentarzy z odnośnikami do swojej strony lub za pomocą aplikacji automatycznego dodawania do katalogów tematycznych. Oba rozwiązania znajdują się na liście zakazanych przez Google działań.

Krótki żywot w górze wyszukiwania mają też witryny o niskiej jakościowo treści lub nieposiadające jej wcale, bazujące jedynie na wprowadzeniu słów kluczowych. Niedopuszczalne jest stosowanie jako zawartości samych kilkudziesięciu słów kluczowych, składających się na jedną wartość serwisu. Na szybki spadek z topu przygotować powinni się także właściciele witryn, gdzie ponad jedną trzecią część tekstu stanowią powtarzające się słowa kluczowe.

Za niezgodne z zasadami uznaje się również konstruowanie stron, gdzie jedna kolumna zawiera poprawną treść, a druga stanowi ciąg powtarzających się słów kluczowych. Często frazy pisane pod wyszukiwarkę okalają tekst, umieszczone w takim samym kolorze jak tło. Kamuflaż służy ukryciu pokątnych metod pozycjonowania przed czytelnikami. Google nie uznaje także stron, które automatycznie przekierowują na daną witrynę finalną (cloaking pages).

Jedno jest pewne – warto decydować się na bezpieczne dla strony metody pozycjonowania, ponieważ tylko one są w stanie przynieść długotrwałe, stałe efekty, niezagrażające samemu funkcjonowaniu witryny.

Monit24.pl

Monit24.pl to firma dostarczająca innowacyjny system kontroli działania usług interne­towych. Centrum informatyczne monitoringu zlokalizowane jest w serwerowni ATM S.A. w Warszawie, a poszczególne stacje monitorujące w serwerowniach w całej Polsce, Europie i Świecie. Usługi Monit24.pl obejmują obecnie przeszło tysiąc serwisów internetowych firm takich, jak banki, uczelnie wyższe, sklepy internetowe, firmy hostingowe i agencje rządowe. Monit24.pl istnieje na rynku od 2006 r. Partnerem strategicznym firmy jest spółka K2 Internet. Monit24.pl od 3 lat jest członkiem jury konkursu Złota Strona Emitenta, gdzie system ocenia szybkość działania i dostępność serwisów ponad 700 spółek notowanych na GPW.