Media o Amber Gold

By | 29/08/2012

Nazwa ‘Amber Gold’ od kilku tygodni regularnie pojawia się na pierwszych stronach gazet, niemal codziennie docierają do nas nowe informacje dotyczące szans klientów firmy na odzyskanie pieniędzy, działań Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w tej sprawie, szczegółów z „biznesowej” przeszłości właściciela Amber Gold – Marcina P.

Amber Gold to firma parabankowa oferująca m.in. wysokooprocentowane lokaty w złoto. Już w 2009 roku Komisja Nadzoru Finansowego wpisała AG na listę ostrzeżeń publicznych. W drugiej połowie lipca pojawiły się pierwsze doniesienia o kłopotach klientów Amber Gold (Rzeczpospolita, „Kłopoty klientów Amber Gold”, 18.07.12), pod koniec miesiąca media zaczęły także informować o problemach finansowych należących do spółki Amber Gold linii lotniczych OLT Express. Medialna machina ruszyła….

Firma NEWTON Media Sp. z o.o. zbadała publikacje na temat Amber Gold, które pojawiły się w polskiej prasie w okresie od 9 lipca do 20 sierpnia 2012 roku.

W danym okresie w krajowych gazetach pojawiły się 1274 artykuły zawierające nazwę ‘Amber Gold’. Aż 91% z nich ukazało się w pierwszych dwudziestu dniach sierpnia. Od 9 do 31 lipca ukazało się 116 publikacji dotyczących Amber Gold.

Najwięcej artykułów na temat Amber Gold opublikowano w dniach:

  • 17 sierpnia (157) – poprzedniego dnia ABW wkroczyła do pomieszczeń związanych ze spółką,
  • 20 sierpnia (138) – ABW sprawdza, czy pieniądze spółki zostały przewiezione samolotem do Niemiec,
  • 14 sierpnia (126) – decyzja o likwidacji spółki Amber Gold,
  • 18 sierpnia (100) – Marcin P., prezes Amber Gold, usłyszał sześć prokuratorkich zarzutów.

Najczęściej na temat należącej do Marcina P. firmy pisała Gazeta Wyborcza (134), spośród prasy regionalnej – Polska Dziennik Bałtycki (58).

O właścicielu Amber Gold (pełna forma nazwiska/Marcin P. po usłyszeniu prokuratorskich zarzutów), który w ostatnich dniach stał się niewątpliwie negatywnym bohaterem mediów, była mowa w 686 artykułach.

W sierpniu w kontekście afery Amber Gold zaczęło się pojawiać nazwisko syna polskiego premiera. Michał Tusk współpracował z OLT Express (linie lotnicze należące do AG), będąc jednocześnie pracownikiem lotniska w Gdańsku. O związkach syna premiera z właścicielem AG szczególnie często wypowiadali się politycy opozycji. Ogółem o Michale Tusku pisano w 280 badanych artykułach dotyczących sprawy Amber Gold.

Nazwa linii lotniczych ‘OLT Express’ (bądź tylko ‘OLT’) pojawiła się w 522 publikacjach.

Wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek tzw. afery Amber Gold i jeszcze przez wiele dni będą docierać do nas kolejne informacje dotyczące tej sprawy. Wielowątkowość, konflikt z prawem, ofiary i związki z powszechnie znanymi osobami – to cechy, które zapewniają jej, i jeszcze jakiś czas będą zapewniać, popularność w mediach.

Metodologia

Analizą została objęta prasa ogólnopolska i regionalna. Uwzględniono wszystkie artykuły, które ukazały się w wybranych mediach w okresie od 9 lipca do 20 sierpnia br., a w których wymieniono nazwę ‘Amber Gold’.