Kilka domen w służbie jednej strony

By | 03/08/2012

Przypadki duplicate content wynikają najczęściej z nieświadomości twórców stron, którzy nie zadbali o odpowiednią konfigurację adresu strony. Google posiada coraz lepszy algorytm, którego zadaniem jest dostarczenie internaucie jak najlepszych wyników, czyli stron wartościowych merytorycznie. Jak poprawnie skonfigurować swoją domenę?

Sytuacja, gdy do jednej strony internetowej prowadzi kilka adresów, Google określa jako duplicate content. Z punktu widzenia tej najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej nie ma znaczenia, czy kilka domen prowadzi do strony znajdującej się fizycznie na jednym serwerze, czy też domeny podpięte są pod kilka, tak samo wyglądających stron – na różnych serwerach. W obu tych przypadkach zostaną one potraktowane jako treść zduplikowana. Co to oznacza dla właściciela strony?

Google, chcąc uniknąć niepotrzebnego bałaganu w wynikach wyszukiwania, nie wyświetli dwa razy tej samej strony – nawet gdy będzie występowała ona pod różnymi adresami. Jeśli domeny nie są w odpowiedni sposób skonfigurowane, to Google sam wybierze tę, która najlepiej pasuje do strony i to ona zastanie wyświetlona. Dlatego też posiadając kilka domen dla jednej strony, należy pamiętać o wybraniu jednej z nich jako głównej.

Aby wskazać wyszukiwarce Google, który adres jest najlepszy, trzeba zadbać o kilka istotnych szczegółów. Warto także już na tym etapie ustalić, czy docelowy adres strony ma zawierać w sobie przedrostek www czy też nie.

– Aby odpowiednio skonfigurować domenę, należy najpierw przekierować pozostałe adresy na domenę główną za pomocą przekierowania 301. Takie przekierowanie można zrealizować np. za pomocą pliku .htaccess na serwerze. Ważne jest, aby było to przekierowanie dokładnie tego typu, gdyż tylko ono zagwarantuje, że Google potraktuje zmianę jako permanentną  – wyjaśnia Sebastian Kopeć, Specjalista ds. pozycjonowania z firmy Procreate.

Kolejną istotną rzeczą jest zdefiniowanie w kodzie strony jej kanonicznego adresu. Można to zrobić za pomocą meta tagu w nagłówku strony wpisując:

<link rel=”canonical” href=”http://www.wlasciwa-domena.pl” />

– Jest to informacja dla robotów wyszukiwarek, która pomaga uniknąć zduplikowanej treści – nie tylko na stronie głównej portalu, ale także na podstronach, gdzie istnieje ryzyko wystąpienia duplicate content. Warto zadbać o całą strukturę witryny, aby żadna z podstron nie występowała dwukrotnie pod różnymi adresami – dodaje Kopeć.

Wdrożenie powyższych działań na stronie i poprawna optymalizacja zostaną na pewno zauważone przez Google i mogą być czynnikiem, który polepszy widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Ważne, aby pamiętać, jak istotna dla wysokich pozycji w wyszukiwarce jest dbałość o odpowiednią optymalizację witryny i jej konfigurację.