Szkoła bez hałasu

By | 30/07/2012

Choć wakacje w pełni, już wkrótce dzieci i młodzież wrócą do swoich ławek, by rozpocząć kolejny rok szkolny. To dobry moment, by zastanowić się nad tym, jak stworzyć uczniom lepsze środowisko do nauki, szczególnie pod względem akustyki.

Szkoła to miejsce, gdzie zdobywa się wiedzę, a także rozwija zainteresowania i zdolności. Niestety większość polskich placówek edukacyjnych nie sprzyja efektywnej nauce i skupieniu. Znaczna część obiektów to wiekowe i nieprzystosowane do swojej funkcji budynki, w których dominuje uciążliwy hałas, wynikający m.in. z braku odpowiednich warunków akustycznych. Jak temu zaradzić? O rozwiązaniach dedykowanych dla obiektów edukacyjnych, zarówno nowych, jak i tych do remontu, opowiada Anna Baczkowska – architekt i menadżer wsparcia technicznego z firmy Armstrong, czołowego producenta sufitów podwieszanych.

Szkolna akustyka – hałas

Coraz więcej dzieci w wieku szkolnym ma trudności w nauce. Wiele kłopotów bezpośrednio wiąże się z osłabieniem lub trwałym uszkodzeniem słuchu, spowodowanym przez nadmierny hałas. Najczęściej spotykane problemy to m.in. kłopoty ze skupieniem i koncentracją, lęki i stres, nadpobudliwość, a nawet agresja. Hałas towarzyszy dzieciom niemal wszędzie – na korytarzach podczas przerw, na szkolnych stołówkach, w salach gimnastycznych, a także w klasach, gdy niechciane i rozpraszające uwagę dźwięki docierają z ulicy czy z urządzeń serwisowych (np. wentylatorów, lamp jarzeniowych itp.).

Szkolna akustyka – nieodpowiednie rozchodzenie się dźwięku

Niejednokrotnie podczas lekcji w klasie, dzieci siedzące w dalszych ławkach często nie słyszą bądź nie rozumieją nauczyciela. Spowodowane jest to m.in. nieodpowiednim rozchodzeniem się dźwięków, ich niekontrolowanymi odbiciami oraz zbyt długim lub zbyt krótkim czasem pogłosu. Niedostateczna słyszalność i rozumienie mowy powoduje, że dziecko musi mocno wytężać słuch, ale najczęściej jednak zupełnie wyłącza swoją uwagę, zaczyna przeszkadzać, jest rozkojarzone i znudzone.

Poprawa komfortu akustycznego w klasie i czytelni

Jak widać problemów z akustyką w szkołach jest wiele. A zapewnienie odpowiedniego środowiska akustycznego w tego typu obiektach pozostaje nie lada wyzwaniem. Aby zapewnić dobre warunki do pracy i nauki, pomieszczenia takie, jak klasy, biblioteki czy sale wykładowe muszą spełniać podstawowe warunki właśnie w zakresie komfortu akustycznego, a w szczególności akustyki pasywnej. Pomóc mogą odpowiednie materiały wykończeniowe, m.in. mineralne sufity podwieszane, które – odpowiednio dobrane pod względem parametrów akustycznych – znacznie poprawiają rozumienie mowy, a także mogą zmniejszyć poziom hałasu wszędzie tam, gdzie to konieczne. Oto 3 podstawowe kwestie dla uzyskania dobrego środowiska akustycznego w szkołach:

R jak rozumienie mowy. Aby podczas zajęć nauczyciel był dobrze słyszany i rozumiany z każdego miejsca w klasie, konieczne jest zastosowanie rozwiązań, które zapewnią optymalne pochłanianie dźwięku oraz odpowiedni czas pogłosu. Polecane produkty to m.in.: płyty ULTIMA oraz PERLA.

P jak poufność rozmów. Gdy konieczne jest zachowanie dyskrecji rozmów, by dźwięki z wnętrza klasy czy gabinetu nie przedostawały się na zewnątrz, należy wykorzystać właściwe materiały izolujące, o dobrym poziomie pochłaniania dźwięku oraz wysokiej izolacyjności akustycznej. Polecane produkty to m.in.: płyty PERLA dB oraz SAHARA MAX.

K jak koncentracja. W niektórych pomieszczeniach szkolnych takich, jak biblioteka czy czytelnia, najważniejsza jest możliwość skupienia, koncentracji, poufności rozmów, a jednocześnie ograniczenia rozprzestrzeniania się hałasu. Aby osiągnąć odpowiednie warunki w tym względzie, można zastosować sufit podwieszany o zwiększonym współczynniku pochłaniania dźwięku. Polecane produkty to m.in.: PERLA OP, ULTIMA OP czy płyty metalowe z mikroperforacją i wkładem z czarnej fizeliny akustycznej.

Pozostałe pomieszczenia

Rozwiązanie trudności z akustyką w klasach i czytelniach nie rozwiąże problemu najbardziej uciążliwego hałasu panującego na korytarzach, holach czy stołówkach. Budując odpowiednie środowisko akustyczne w szkolnej przestrzeni, nie można zatem pomijać również takich pomieszczeń. Przestrzenie „pozalekcyjne” wymagają rozwiązań, które umożliwiają osiągnięcie właściwej równowagi pomiędzy pochłanianiem dźwięku a jego izolacyjnością. Tutaj najlepiej sprawdzą się sufity podwieszane (m.in. SAHARA Planks, ULTIMA Planks, PERLA, ULTIMA) wsparte dodatkowo elementami aktywnymi akustycznie.

Co oprócz akustyki?

Warto wiedzieć, że odpowiednio dobrane sufity podwieszane, oprócz dobrej akustyki, mogą również poprawiać tzw. komfort wizualny wnętrz. Dzięki optymalizacji poziomu odbicia światła, wspomagają jak najlepsze wykorzystanie światła dziennego w pomieszczeniach i ograniczają konieczność używania energii elektrycznej. Ponadto sufity pomagają zachować czystość i estetykę przestrzeni, są trwałe, łatwe w montażu i utrzymaniu oraz bezpieczne w użytkowaniu. To zatem dobre rozwiązanie na lata.