Konsolidacja transportu, czyli jak radzić sobie w kryzysie

By | 20/07/2012

Optymalizacja kosztów to nie tylko znak czasu kryzysu, ale przede wszystkim umiejętność zarządzania. Każde przedsiębiorstwo powinno prowadzić swoją działalność w taki sposób, aby nie ponosić niepotrzebnych kosztów. W logistyce rozwiązaniem, które pomaga w ich optymalizacji, jest łączenie transportu.

Konsolidacja oznacza połączenie różnych przesyłek, różnych nadawców, w jeden ładunek w celu zmniejszenia kosztów transportu. Stosują ją operatorzy dysponujący odpowiednio dużą siecią, umożliwiającą łączenie przesyłek przeznaczonych w jednym kierunku.

W Dachser jest ona możliwa i stosowana zarówno w europejskiej sieci – European Logistics – przy wykorzystaniu głównie transportu drogowego, jak i międzykontynentalnej, w ramach Air & Sea Logistics, przy dodatkowym wykorzystaniu transportu lotniczego i morskiego.

Doskonałym przykładem konsolidacji transportu jest europejska działalność Dachser. Gęsta sieć umożliwia realizację łączenia przesyłek, zarówno w ramach połączeń krajowych, jak i międzynarodowych. Taka możliwość jest tym bardziej istotna, że generalnym, nowym trendem w logistyce jest rozdrobnienie przesyłek – zamówienia są coraz mniejsze, ale równocześnie częstsze. Aby ich realizacja była opłacalna, przesyłki łączy się.

„Dzięki konsolidacji możliwe jest rozsądne kosztowo transportowanie z odległych rejonów mniejszych zamówień, np. na kliku paletach” – mówi Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce. „Z naszego rynku znamy przykłady porozumiewania się dużych koncernów między sobą i korzystania ze wspólnego transportu, to rozsądne działanie w okresie kryzysu. Jednak jest to możliwe tylko wtedy, gdy korzystają z usług jednego operatora, dysponującego odpowiednio rozległą siecią” – podkreśla prezes Lichocik, odpowiedzialny za sieć European Logistics w Polsce.

Kolejnym przykładem konsolidacji transportu jest działalność Dachser Air & Sea Logistics w krajach azjatyckich, gdzie znajduje się ogromna ilość producentów dostarczających wyroby do Europy. Tam właśnie łączenie transportu jest często stosowane. Przesyłki od poszczególnych producentów są przywożone ciężarówkami do magazynów Dachser, gdzie są pakowane we wspólne kontenery. Następnie są one dostarczane na lotnisko lub do portu, a potem transportowane do oddziału Dachser w Europie. Tu następuje rozdzielenie transportu, a przesyłki na paletach kierowane są na poszczególne linie w całej Europie.

„Ciekawą odmianą konsolidacji, oferowaną głównie przez największych operatorów logistycznych, jest tzw. „Buyers consol”, czyli łączenie większej ilości przesyłek drobnicowych, pochodzących od różnych dostawców znajdujących się w pobliżu jednego portu, przeznaczonych do jednego odbiorcy” – mówi Robert Pastryk, dyrektor generalny Dachser Air & Sea Logistics w Polsce. „Koordynacją takiej operacji zajmuje się zespół pracowników odpowiedzialnych za to zadanie (tzw. control desk)” – wyjaśnia Robert Pastryk.

Taka organizacja transportu w Dachser jest wyjątkowo łatwa, ponieważ operator na całym świecie, w każdym oddziale, korzysta z jednego systemu IT. Także przesyłki wszędzie mają jeden numer. Zdecydowanie usprawnia to działanie operatora oraz polepsza optymalizację łańcucha dostaw. Wysoką jakość świadczonych usług zapewnia natomiast system kontroli jakości Dachser – Active Report. Obejmuje on raportowanie o statusie przesyłki, umożliwiając błyskawiczne informowanie nadawcę o jakichkolwiek negatywnych zdarzeniach w procesie jej transportowania.

W 2011 roku Dachser, międzynarodowy operator logistyczny, wygenerował obrót w wysokości 4,3 miliarda Euro, zatrudniając 21000 pracowników w 315 oddziałach na całym świecie. Firma dostarczyła 49,3 miliony przesyłek o łącznej wadze 37,1 milionów ton.