Małe i średnie firmy zaczynają profesjonalnie zarządzać swoimi finansami

By | 19/07/2012

Z badania przeprowadzonego przez Blackpartners na 864 małych i średnich firmach wynika, że 60% z nich zatrudnia profesjonalistów do zarządzania finansami. To o 14% więcej niż jeszcze w zeszłym roku, ale nadal większość spółek korzysta tylko z podstawowych instrumentów finansowych.

Badanie pokazało, że firmy zaczynają dostrzegać wagę zarządzania finansami w budowaniu swojej wartości. Dla 84% z nich aspekt finansowy to najważniejszy obszar działania firmy. Z drugiej strony tylko 12% z nich uważa, że ich cel długoterminowy to wzrost wartości swojego biznesu.

Jak przekonuje Anna Jasik, Partner w firmie doradczej Blackpartners, wiele firm przestraszyło się np. problemów z opcjami. Zaczynają zatrudniać dyrektorów finansowych i korzystać z usług profesjonalnych doradców, którzy pomagają w doborze źródeł finansowania i zarządzania płynnością.  Nadal jednak korzystają głównie z podstawowych instrumentów oferowanych przez instytucje finansowe – dodaje Anna Jasik.

Wyniki badania nie są zbyt optymistyczne dla właścicieli MSP. Tylko 34% z nich może się pochwalić tym, że zatrudnia doświadczoną kadrę, która umie odpowiadać na zmieniające się warunki na rynkach finansowych i rozumie złożoność obecnych finansów. W większości spółek dyrektor finansowy odpowiada za bieżące płatności i rozmowy z bankami. W aż 79% firm jedna osoba łączy funkcje dyrektora finansowego i głównego księgowego, a dział finansowy składa się 2 osób.

Cieszymy się, że firmy zatrudniają profesjonalistów do zarządzania finansami, bo w obecnych czasach to jeden z najważniejszych aspektów działalności firmy. Muszą jednak pamiętać, że główny księgowy i dyrektor finansowy to dwie różne funkcje. Pierwszy dba o poprawność finansów i rozliczenia z US, natomiast drugi dba o rentowność, płynność i wartość firmy na podstawie danych dostarczonych przez pierwszego. No i istnieje więcej instrumentów finansowych niż tylko kredyt kupiecki i inwestycyjny, które nadal są najpopularniejsze – mówi Anna Jasik.

Wnioski płynące z raportu są wg analityków Blackpartners jednoznaczne: MSP wiedzą, że finanse są ważne w rozwoju firmy, natomiast nadal boją się sięgać po nieznane wcześniej instrumenty, jak np. mezzanine, obligacje, czy profesjonalny hedging.