EURO 2012 – Mecze Polaków „zjednoczyły” nas przed telewizorami!

By | 03/07/2012

Analiza domu mediowego PanMedia Western jednoznacznie wskazuje, że mecze rozgrywane w ramach Euro 2012 – znacznie chętniej niż inne programy – oglądaliśmy w gronie rodziny lub znajomych. Jeszcze bardziej przed telewizorami „zjednoczyły” nas sportowe zmagania polskiej reprezentacji.

Dom mediowy PanMedia Western przeanalizował te trendy w czterech grupach wiekowych. Pierwszy wniosek: im młodsi widzowie – tym rzadziej oglądali mecze samotnie, im starsi, tym rzadziej wspólnie z innymi.

W grupie wiekowej 4-19 lat aż 86 proc. widzów śledziło zmagania polskiej drużyny z bliskimi. To aż o 10 punktów procentowych więcej niż współoglądanie meczów Euro 2012 ogółem i znacznie więcej niż biorąc pod uwagę oglądalność tv w maju ogółem – wówczas przed telewizorami „socjalizowało” się tylko 60 proc. dzieci i nastolatków.

W grupie wiekowej 20-34 mecze Polaków wspólnie z innymi oglądało 76 proc. widzów, zaś mecze Euro 2012 ogółem – o 10 punktów procentowych mniej. W tej samej grupie tylko 54 proc. widzów wspólnie z innymi oglądało telewizję w skali całego miesiąca maja. Z kolei w grupie 35-49 „majowa współoglądalność” wyniosła zaledwie 51 proc., ale już przy meczach polskiej reprezentacji odsetek „socjalizujących się” wzrósł o 24 punkty procentowe.

Najmniejszą potrzebą przeżywania emocji sportowych w grupie wykazali się przedstawiciele najstarszej badanej grupy (50+). Tylko 59 proc. z nich oglądało mecze Polaków w towarzystwie, choć to znacznie więcej niż współoglądalność w uznanym za punkt odniesienia miesiącu maju (w tej grupie wyniosła ona 43 proc.).

– Mecze rozgrywane w ramach Euro 2012 przyczyniły się do częstszych wspólnych spotkań przed telewizorem, szczególnie jeśli chodzi o mecze Polaków. W najmłodszej analizowanej grupie duża współoglądalność była najpewniej wynikiem wspólnego zamieszkiwania z rodzicami. W segmencie 50+ zaś samotne oglądanie meczów może być wynikiem tego, że duża część część tych osób tworzy niewielkie (głównie dwu, ale także jednoosobowe)gospodarstwa domowe, a także faktu, że ludzie w tym wieku rzadziej spotykają się w większym gronie, aby przeżywać sportowe emocje – wyjaśnia Adam Kupiec, Media Planner/Buyer PanMedia Western.