Rozwój eksportu szansą na zdobycie nowych klientów w trudnym okresie

By | 31/01/2012

Trudna dla przedsiębiorców sytuacja na rynku krajowym, powoduje, że wielu z nich stara się szukać możliwości rozwoju na rynkach zagranicznych. Polski eksport systematycznie się rozwija, osiągając z roku na rok lepsze wskaźniki. Co ciekawe, niewielu przedsiębiorców jednak zdaje sobie sprawę, iż skuteczne wsparcie w tym zakresie stwarzają różne formy dofinansowania w ramach funduszy europejskich.

Bardzo popularnym działaniem w tym przypadku jest „Paszport do Eksportu”, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Priorytet 6 – Polska gospodarka na rynku międzynarodowym. Działanie realizowane jest systematycznie od roku 2009. i pozwala docelowo uzyskać kwotę nawet do 200 tys. złotych, m.in. na wydatki związane z udziałem w imprezach targowych, uzyskaniem niezbędnych certyfikatów produktowych czy też promocją i reklamą. W każdym roku organizowane są 3 rundy aplikacyjne. W roku 2012. najbliższy nabór wniosków przewidziany został na miesiąc marzec, a łączna kwota dofinansowania przewidziana na rok 2012 – zgodnie z informacjami PARP – wynosi 324 mln złotych. Jest zatem o co się starać i myśląc o rozwoju eksportu z pewnością warto się tym działaniem zainteresować.

„Istotnie, Paszport do Eksportu cieszy się od samego początku dużym zainteresowaniem, a co ważne jest to działanie, które pozwala sfinansować wydatki, które dla każdego eksportera są nieodzowne. Liczba podpisanych dotychczas umów o dofinansowanie także wskazuje, iż Ci przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na intensyfikację ekspansji zagranicznej, rzeczywiście bardzo aktywnie wykorzystują działanie 6.1.” – mówi Rafał Pasterczyk, Dyrektor Zarządzający firmy doradczej RP CONSULTING.

„Jedynym mankamentem działania może być to, iż wspiera ono przedsiębiorstwa wyłącznie z sektora MSP oraz takie, dla których aktualny wskaźnik eksportu w ramach prowadzonej działalności nie przekracza 30%. Zważywszy jednak na fakt, iż to właśnie sektor MSP jest kluczowy dla rozwoju europejskiej gospodarki jest to dobry kierunek” – dodaje.

RP CONSULTING działa na rynku od 2006 roku i prowadzi obsługę doradczą firm w zakresie zarządzania i rozwoju działalności. Firma oferuje konsulting biznesowy, w tym m.in.: doradztwo strategiczne, marketingowe oraz outsourcing sprzedaży. Zajmuje się także doradztwem w zakresie funduszy europejskich, specjalizując się w działaniu 6.1. PO IG – „Paszport do Eksportu”.

Domeną firmy są wszelkiego typu opracowania strategiczne, takie jak: strategie i plany marketingowe, a także plany rozwoju eksportu. Zajmuje się ponadto szeroko pojętą promocją i reklamą, w tym promocją w Internecie. Firma posiada własne studio reklamy, prowadzi różnego typu projekty marketingowe oraz współtworzy sieć internetowych serwisów informacyjno-reklamowych, działających w branży turystycznej.