Internet Standard publikuje raport „Social Media 2012”

By | 26/01/2012

W tegorocznej edycji raportu redakcji Internet Standard „Social Media 2012” prezentujemy wyniki – przeprowadzonego wyłącznie na potrzeby raportu – badania obecności polskich marek na Facebooku. Raport pokazuje rynek polskich mediów społecznościowych: historie sukcesu, największe wpadki, przenikanie się społeczności z telewizją i wiele innych zagadnień związanych z social media.

W badaniu przeprowadzonym przez SmartNet Research & Solutions podsumowujemy rok 2011 prezentujemy rankingi poszczególnych marek i branż. Po raz pierwszy w naszym raporcie pokazujemy zestawienia dla 25 najpopularniejszych fanpejdży i 20 branż obejmujące dane za IV kwartał 2011 r. W prawie wszystkich przypadkach opieramy się na danych zbieranych dla całego „polskiego” Facebooka przez Fanpage Trender, narzędzie służące do analiz i optymalizacji działań marketingowych na tym serwisie.

Motoryzacja i telekomunikacja na Facebooku

W raporcie Social Media 2012 omawiamy również najbardziej efektywne projekty marketingowe w branży motoryzacyjnej na przykładzie KIA Motos Polska, BMW Polska i VERVA Street Racing.

Przykładowo profil KIA Motors Polska w ciągu kilkunastu miesięcy (od sierpnia 2010 r.) stał się liderem wśród fanpejdży motoryzacyjnych w Polsce. Przez długi czas gromadził największą liczbę fanów, mogąc oprócz tego pochwalić się wysokimi wskaźnikami zaangażowania i interakcji, które utrzymał do tej pory. Do sukcesu strony przyczynił się w głównej mierze Streeming Chomików. Jest to niestandardowa akcja promocyjna zainspirowana nieemitowaną w Polsce reklamą modelu KIA SOUL z roku 2010 z udziałem sympatycznych chomików. W warszawskim ZOO zamontowano dwie kamery, które przez 24 godziny na dobę nadawały obraz z klatki z chomi¬kami prosto na fanpejdż KIA Motors Polska.

Prezentujemy też najciekawsze pomysły i realizacje mające na celu zaangażowanie konsumentów w branży telekomunikacyjnej. Są to przede wszystkim kampanie TP „Serce i Rozum” (przebój roku 2011 – 635 tys. fanów, 445 tys. odsłon reklamy „Pieprz i Sól”), ale także projekty Play, Orange, Plusa, Heyah i T-Mobile. Na sukces całej kampanii TP, w tym strony na Facebooku, złożyła się praca 100 osób. O sukcesie fanpejdża dwóch maskotek więcej będzie można dowiedzieć się podczas konferencji Socialmedia Standard 2012, która odbędzie w dniach 2-3 lutego 2012 roku w Warszawie.

Telewizja i… wpadki

Szerzej opisujemy case study z projektu uruchomienia fanpejdża programu „Must be the Music. Tylko Muzyka” telewizji Polsat i sposobie w jaki jego widzów zaangażowano w działania na Facebooku. Fanpejdż ma dziś 355 tys. fanów, a po zakończeniu odcinka „Must be the Music. Tylko Muzyka” za jego pośrednictwem oddawano nawet do 30 tys. głosów na jego uczestników. Polsat właśnie rozpoczął trzecią edycję programu.

Pokazujemy również – ku przestrodze – największe wpadki w wykorzystaniu mediów społecznościowych w celach marketingowych i promocji marki. Jedną z większych było zadanie przez Orange na swoim fanpejdżu pytania „Czym zaskoczył Cię ostatnio Orange?”. W odpowiedzi operator otrzymał ponad tysiąc komentarzy od klientów, głównie negatywnych. Klienci pisali o nieuczciwie naliczonych rachunkach, niskiej jakości usług, problemach w komunikacji z operatorem. Zdaniem specjalistów od marketingu społecznościowego, Orange wykazało się brakiem wyczucia marki w mediach społecznościowych.

Facebook i nk.pl

W naszym raporcie oceniamy także ile powinno się „zapłacić” za fana na Facebooku? Czy każdy jest wart tyle samo? Jak zdobyć fanów gwarantujących stały rozwój strony i interakcję? Przybliżamy też specyfikę działania farm fanów – po co powstają? Czym są? Jak działają? Jak agencje interaktywne wykorzystują je dla realizacji kampanii klientów. Czy fanpage ze 100 tys. fanów ma przełożenie na sprzedaż? Co, jeśli nie farma fanów może dać lepsze wyniki?

Na podstawie doświadczeń nk.pl opisujemy zaś jak i czego serwisy społecznościowe wykorzystują dane swoich użytkowników. Większość portali od dawna pracuje nad profilami behawioralnymi, próbując odgadywać na podstawie danych o ruchu zainteresowania użytkowników, by móc optymalizować kampanie reklamowe. Nowe trendy obecne na rynku reklamy internetowej – takie jak audience planning – są systemami wymiany danych dla lepszego targetowania przekazu.

Prawo a media społecznościowe

Prezentujemy też opinię prawników na temat reklamy na serwisach społecznościowych, często kierowanej do mniejszej grupy odbiorców wybranej właśnie na podstawie informacji, które o sobie pozostawili. Odbywa się to w oparciu o ich dane osobowe.

Tymczasem polskie prawo bardzo restrykcyjnie podchodzi do ich przetwarzania. Opowiadamy jak zrobić to w pełni legalnie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami usługodawca może przetwarzać dane osobowe, m.in. wtedy, gdy osoba, której dane dotyczą wyrazi na to zgodę. Dane osobowe i dane eksploatacyjne – które usługodawca może zbierać i przetwarzać bez zgody użytkownika – są zwykle zbyt skromne w swoim zakresie, aby wystarczyły na potrzeby zaawansowanej reklamy behawioralnej. Stąd też tak konieczne dla serwisów społecznościowych jest pozyskiwanie skutecznej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Zgoda taka musi być świadoma, dobrowolna oraz wyraźna, co do zakresu i celu przetwarzania danych.

Rynek

W raporcie znalazło się także wiele danych liczbowych. Porównujemy potencjał największych serwisów społecznościowych w Polsce i na świecie – Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, nk.pl, GoldenLine. Pokazujemy najbardziej popularne polskie marki na Facebooku, miejsca w Polsce w serwisach geolokalizacyjnych, kanały na YouTube. Prezentujemy rozwój komercjalizacji w social media – ile wart jest fan, historia działań, pierwsze sukcesy, rozwój sprzedaży dóbr wirtualnych, największe transakcje, czy rozwój popularności gier umieszczanych na serwisach społecznościowych.

Opisując zaś nowe trendy w social media prezentujemy szeroki opis możliwości jakie może użytkownikom indywidualnym i firmom zaoferować najmłodszy z portali społecznościowych – Google+ – uruchomiony testowo 28 czerwca 2011 r.. To trzecie podejście Google do social media. Jak na razie jego popularność jest ok. szesnastokrotnie mniejsza niż Facebooka, ale serwis ma potencjał. Inną nowinką – zwłaszcza w Polsce – są serwisy geolokalizacyjne. Na razie mają charakter niszowy, ale badania pokazują jednak, że ta grupa dynamicznie rośnie.

Jak widać, na Facebooku świat się nie kończy. Choć – obserwując polskie podwórko – nie sposób nie dojść do wniosku, że Facebook zdominował myślenie o komunikacji w mediach społecznościowych. Nie należy jednak zapominać o innych metodach, pomocnych zwłaszcza z punktu widzenia zastosowań PR. Są to: Wikipedia, blogi, mikroblogi i wideoblogi oraz fora dyskusyjne.

Plik PDF z raportem Social media 2012 można pobrać ze strony:

http://www.internetstandard.pl/socialmedia2012