W 2011 roku firma Eurocopter osiągnęła 12–procentowy wzrost sprzedaży oraz wzrost zamówień o ponad 100 śmigłowców

By | 25/01/2012

W roku 2011 firma Eurocopter odnotowała rekordowo wysokie obroty dzięki długoterminowej strategii, której głównymi założeniami są inwestycje w innowacje, zmierzającej do utrzymania śmigłowców firmy w czołówce światowej, umacnianie pozycji firmy na rynkach międzynarodowych oraz rozwój usług i optymalizacja działalności wewnętrz korporacji.

Dostawa 503 wiropłatów oraz  intensyfikacja działalności w zakresie wsparcia technicznego i usług  pozwoliły firmie Eurocopter osiągnąć w 2011 r. obroty  równe 5,4 mld euro, co oznacza wzrost o 12,5 procent w porównaniu z poprzednim rokiem. Ponadto po raz pierwszy obroty Eurocoptera  przekraczyły 5 mld euro w skali roku. Firma dostarczyła między innymi tysięczny śmigłowiec Dauphin, który dołączył do floty indyjskiego operatora Pawan Hans, tysięczny EC135 dla niemieckiego automobilklubu ADAC – jednego z najstarszych klientów firmy Eurocopter, oraz setny egzemplarz śmigłowca EC225, który otrzymała Bristow Group.

W zeszłym roku powiększył się także portfel nowych zamówień – firma zdobyła 457 zamówień netto o wartości 4.7 mld euro, w porównaniu z 346 śmigłowcami sprzedanymi w roku 2010. W 2011 r. firma Eurocopter otrzymała potwierdzone zamówienia na nowy śmigłowiec EC175, duże kontrakty na model EC225 od CHC Helicopter, CITIC Offshore Helicopter Co., Bristow Helicopters oraz RTE, dalsze zamówienia od armii USA maszyn UH-72A Lakota, oraz pierwsze duże zamówienie na ulepszony śmigłowiec EC145 T2 od niemieckiej organizacji  DRF Luftrettung.

Dostawy nowych śmigłowców stanowiły 51 procent skonsolidowanych obrotów firmy Eurocopter w roku 2011, natomiast dział wsparcia technicznego i usług  zwiększył swój udział w przychodach firmy do 38 procent. Postałe 11 procent były wynikiem rozwoju i innego rodzaje działalności.

Eksport do krajów poza kraj rodzimy firmy Eurocopter pozostał gównym źródłem dochodów firmy, stanowiąc 77 procent wszystkich zamówień. Zamówienia cywilne stanowiły 68 procent całości, a sprzedaż do sektora militarnego wyniosła 32 procent.

W roku 2011 największy wzrost sprzedaży odnotowano w przypadku rodziny śmigłowców Eurocopter Ecureuil/Fennec/EC130 oraz EC145:

  • EC120 Colibri: 13
  • Rodzina Ecureuil/Fennec/EC130: 238
  • EC135: 42
  • EC145 (w tym UH-72A Lakota): 104
  • Rodzina Dauphin/Panther/EC155: 21
  • EC175: 4
  • Rodzina Super Puma/Cougar EC225/EC725: 35

W przypadku modeli EC175 i EC225 podpisano szereg wieloletnich umów. Zamówienia związane z tymi umowami rejestrowane będą na podstawie zakupów dokonanych przez klientów w poszczególnych latach.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy firma odnotowała wiele znaczących osiągnięć w zakresie programów rozwoju śmigłowców, handlu i technologii.

Prezentacja nowego EC145 T2 i wprowadzenie zmodernizowanych wersji „e” śmigłowców AS350, EC135, AS365 i AS332 zostały dobrze przyjęte przez rynek.

Koncentacja firmy na innowacyjności znalazła odzwierciedlenie w publicznym debiucie demonstratora superszybkiego śmigłowca X3 w trakcie wystawy Paris Air Show, jak również rozpoczęciu pionierskich lotów próbnych nowego śmigłowca hybrydowego łączącego silnik spalinowy z napędem elektrycznym.

Międzynarodowy zasięg firmy Eurocopter zwiększył się dzięki największemu przejęciu w jej 20-letniej historii – firma zakupiła kanadyjską spółkę Vector Aerospace, wiodącego dostawcę usług MRO (przeglądy, naprawy i konserwacja). W zeszłym roku powstały także nowe spółki zależne i partnerskie, wśród których wymienić można Eurocopter Kazakhstan Engineering w Kazachstanie oraz spółkę joint venture Korea Aerospace Industries-Eurocopter wspierającą działania marketingowe i eksportowe Korean Utility Helicopter.

Inauguracja centrum Eurocopter Global Logistics w Marignane (Francja) stanowi znaczący krok ku podniesieniu wyników firmy w zakresie logistyki i wydajności przemysłowej, a jej inwestycje we wsparcie techniczne i usługi podkreśliło otwarcie nowych centrów szkoleniowych w Rosji i Chinach, a także centrum serwisowo-usługowego w Szkocji, gdzie na nowym symulatorze EC225 z pełnym odwzorowaniem ruchu wylatano już ponad tysiąc godzin.

W roku 2011 firma realizowała dwa programy zmierzające do skoordynowania i zwiększenia jejpotencjału przemysłowego. Chodzi tu o projekt Systemhaus realizowany przez zakłady Eurocopter w Donauwörth w Niemczech, który ma na celu skupienie w jednym miejscu wszystkich zasobów, umiejętności i sprzętu wymaganych do opracowywania, produkcji, certyfikacji i konserwacji śmigłowców. Drugi z projektów to nowe zakłady na lotnisku Le Bourget w pobliżu Paryża, które mają się stać jednym z najnowocześniejszych na świecie centrów projektowania, produkcji, konserwacji i przeglądów łopat wirników śmigłowcowych.

W zeszłym roku firma zakończyła również realizację programu SHAPE, który miał na celu zwiększenie jej potencjału w czasie recesji rynkowej  panuącej w ostatnich kilku latach.

W tym roku priorytetami firmy Eurocopter pozostaną: ambitny program innowacji, umocnienie jej obecności na arenie międzynarodowej oraz dalsze rozszerzenie oferty usług. Obejmuje to na przykład kontynuację programu X4, który stanie się rewolucją w działaniach z użyciem śmigłowców i zostanie wykorzystany przy tworzeniu następcy modelu Dauphin, inaugurację linii montażu EC725 w Brazylii, otwarcie fabryki struktur i części lotniczych w Meksyku, jak również poszerzenie oferty wsparcia technicznego, usług oraz MRO (przeglądy, naprawy i konserwacja) dla śmigłowców firmy Eurocopter i innych producentów.

W roku 2012 do służby wejdzie śmigłowiec nowej generacji EC175 o zwiększonym zasięgu i ładowności. Będzie to pierwszy śmigłowiec z kategorii maszyn 7-tonowych posiadający takie możliwości.

Firma Eurocopter zamierza również zwiększyć moce produkcyjne, aby sprostać wymaganiom rosnącego międzynarodowego rynku. Dla przykładu firma ma zamiar zwiększyć tempo produkcji śmigłowców z rodziny Super Puma, EC145 T2, rodziny śmigłowców Ecureuil, a także wojskowych śmigłowców NH90 oraz Tiger