Badanie Mindreader 2011: Nowinki technologiczne vs przyzwyczajenia Polaków. Czy jesteśmy narodem na czasie?

By | 24/01/2012

W Internecie stawiamy przede wszystkim na informację. Blisko 75 proc. dorosłych Polaków najczęściej sprawdza w sieci aktualności z kraju i ze świata, co trzecia osoba najchętniej wyszukuje informacje dot. rozrywki, a blisko 30 proc. z nas przyznaje się, że codziennie spędza czas na portalach typu YouTube. Chociaż większość polskich Internautów (68,3 proc.) deklaruje, że stara się być na bieżąco i nadążać za rozwojem nowych technologii – rzadko korzystamy z Twittera czy mikroblogów. 70,4 proc. Polaków nie używa ich w ogóle, codziennie odwiedza je jedynie 4,9 proc. osób. Aktywność Polaków w sieci oraz wykorzystanie nowych technologii to jeden z obszarów przeanalizowanych przez dom mediowy Mindshare w tegorocznym globalnym badaniu Mindreader. Jak wypadamy na tle Europy i świata?

– Dzięki badaniu otrzymujemy przekrojowe informacje obrazujące trendy obecne na rodzimym rynku, a także możemy porównać dane dot. Polski z wysokorozwiniętymi krajami, w których nowe technologie są bardziej rozpowszechnione. Badanie dostarcza także szczegółowych informacji dotyczących aktywności najczęściej podejmowanych przez konsumentów od najchętniej oglądanych programów telewizyjnych po dane dot. rynku e-commerce, jak np. zakupy dokonywane przez Internet czy płatności bankowe realizowane poprzez aplikacje mobilne banków – powiedziała Dagmara Robak, Partner, Business Planning, dom mediowy Mindshare Polska.

Głównym narzędziem, z którego korzystamy online są wyszukiwarki – używa ich  82,8 proc. polskich użytkowników, a w skali świata – 81 proc. Internautów. Polacy, podobnie jak większość narodowości biorących udział w badaniu, zdecydowanie stawiają na aktualności polityczne i gospodarcze. Blisko ¾ ankietowanych (73,7 proc.) stwierdziło, że codziennie poszukuje aktualnych informacji dotyczących sytuacji w kraju i na świecie. Nieco mniej interesujemy się sportem – co trzecia (31,6 proc.) badana osoba poszukuje w Internecie informacji na ten temat (w skali Europy aż 35,9 proc. respondentów w ogóle nie poszukuje informacji sportowych online). Spośród krajów europejskich wyróżniają się Hiszpania i Portugalia, gdzie o sporcie codziennie chce czytać odpowiednio 35,4 proc. oraz 43,6 proc. respondentów.

Aż 68,3 proc. Polaków deklaruje, że stara się być na bieżąco i nadążać za rozwojem nowych technologii. Mimo to nadal nie korzystamy ze wszystkich dobrodziejstw, jakie nam oferują. Polacy, tak jak większość użytkowników na świecie, gremialnie dołączyli do różnego rodzaju platform społecznościowych. Codziennie z portali takich, jak Facebook, Myspace czy Nasza Klasa korzysta blisko połowa polskich Internautów (44,4 proc.), zaś w skali świata – 56,3  proc. osób. Największy dystans w stosunku do social mediów wykazują mieszkańcy Francji i Niemiec. Wśród osób, które nigdy nie zalogowały się do żadnego portalu społecznościowego przodują Francuzi (35,6 proc.), Niemcy (34,6 proc.), Brytyjczycy (30,6 proc.), Szwajcarzy (29,1 proc.), Belgowie (27,9 proc.) oraz Holendrzy (26,9 proc.). Na liście państw, w których mieszkańcy nie korzystają z mediów społecznościowych znalazła się również Japonia, gdzie co drugi respondent przyznał, że nigdy nie korzystał z tego typu portali.

Mimo dynamicznego rozwoju sklepów internetowych oraz zakupów grupowych, nadal mało popularne, zarówno w Europie, jak i na świecie, są zakupy spożywcze dokonywane online. Na Starym Kontynencie odsetek osób korzystających codziennie z tego typu usług wynosi 12,1 proc. Najczęściej produkty żywieniowe online kupują mieszkańcy Azji: w Chinach 24,4 proc. respondentów, w Tajlandii 21,3 proc., a  w Korei Południowej 14,3 proc.

Polacy przekonują się także do codziennego korzystania z Internetu za pośrednictwem telefonu komórkowego. Najczęściej z mobilnego Internetu korzystamy do wyszukiwania informacji (70 proc.) i sprawdzania bieżących wydarzeń (65 proc.). Mobilny dostęp do Internetu ułatwia nam także podróżowanie – 38 proc. Polaków deklaruje, że korzysta z map dostępnych na stronach www, a 14 proc. respondentów posiada specjalne aplikacje, umożliwiające planowanie podróży czy sprawdzenie dojazdu.

Oprócz zdalnego zarządzania kontem e-mail (71 proc. użytkowników), chętnie sprawdzamy portale społecznościowe (56 proc.), korzystamy z komunikatorów online (55 proc.) i udostępniamy zdjęcia oraz filmy (43 proc.). Wśród usług dostępnych za pośrednictwem telefonu komórkowego wiele osób ceni sobie dostęp do swojego konta bankowego. Z bankowości internetowej korzysta obecnie 56 proc. Dodatkowo, co drugi Polak sprawdza ceny produktów, a 38 proc. osób płaci za nie za pomocą telefonu. Najmniej zainteresowani jesteśmy mikroblogowaniem (16 proc.) oraz zakładami sportowymi (15 proc.).