Giełdowa MIT powiększyła się o Lark Europe

By | 04/01/2012

Giełdowa MIT Mobile Internet Technology S.A., należąca do notowanej na GPW holdingowej spółki MNI S.A. przejęła firmę Lark Europe Sp. z o.o., czołowego producenta i dystrybutora tabletów PC oraz urządzeń do nawigacji GPS w Polsce. Grupa MIT w nowym kształcie, jako nowoczesny dystrybutor technologii treści i usług multimedialnych, planuje roczne skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie nie niższym niż 160 mln zł, przy co najmniej 38 mln zł zysku EBITDA.

Notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie (indeks WIG-Media) firma MIT Mobile Internet Technology S.A. (wcześniej Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. Eugeniusza Romera S.A.) jest kontrolowana przez giełdową spółkę holdingową MNI S.A. (indeksy: sWIG80, WIG-TELKOM), która ma 62,5% jej akcji. W ostatnich dniach MIT S.A. kupił za 15 mln zł w gotówce 100% udziałów firmy Lark Europe Sp. z o.o., trzeciego w Polsce producenta i dystrybutora urządzeń elektroniki użytkowej, np. mobilnych urządzeń do nawigacji GPS oraz wielofunkcyjnych tabletów PC. Sprzedającym była giełdowa spółka Hyperion S.A. (WIG-TELKOM), również należąca do grupy MNI, która nabyła firmę Lark Europe od jej założycieli pod koniec I kwartału 2011 r. – Firma Lark Europe Sp. z o.o. z posiadanymi kompetencjami optymalnie wpisuje się i uzupełnia szeroko pojętą strategię rozwoju i ofertę produktową grupy MIT, dlatego zdecydowaliśmy się na realokację aktywów. Hyperion S.A. skupi się teraz na rozwoju swojego głównego swojego aktywa, jakim jest spółka Telestar S.A., właściciel stacji iTV, która w grudniu ub.r. otrzymała koncesję Krajową Radę Radiofonii i Telewizji na nadawanie nowego kanału satelitarnego EZO TV – wyjaśnia Leszek Kułak, prezes MIT S.A.

MIT S.A. poprzez spółki zależne działa w segmencie loterii SMS-ów Premium Rate, mobilnych usług dodanych i marketingu mobilnego (MNI Premium S.A.), zaawansowanych technologii teleinformatycznych GIS (Navigo Sp. z o.o.) oraz outsourcingu procesów call center oraz digitalizacji dokumentów (Scientific Services Sp. z o.o.). Obecnie główny kierunek rozwoju grupy MIT to dostarczanie zaawansowanej oferty kontentowej i usługowej w kanale mobilnym i Internecie. Strategia ta realizowana jest poprzez Navigo Sp. z o.o. oraz MNI Premium S.A. Pierwsza z firm kontynuuje działalność dawnego PPWK im. Eugeniusza Romera S.A., krajowego potentata w zakresie wydawnictw kartograficznych w obszarze cyfrowych wydawnictw mapowych. Obecnie Navigo należy do ścisłej czołówki dostawców danych GIS (ang. Geographic Information System – system informacji geograficznej) oraz interaktywnych map i usług lokalizacyjnych. Poprzez swoich głównych klientów korporacyjnych: Google Maps oraz Panorama Firm, firma zaspokaja ok. 60% potrzeb polskiego rynku internetowego na mapy. Navigo zapewnia również ok. 20% zapotrzebowania na mapowe rozwiązania do nawigacji GPS.

Głównym odbiorcą rozwiązań nawigacyjnych GPS jest Lark Europe Sp. z o.o. Obecny udział tej firmy w rynku przenośnych urządzeń GPS wynosi około 15%, przy czym w bardziej zaawansowanych urządzeniach o przekątnej ekranu 5” (cali) przekracza 23%. – Wejście firmy Lark Europe, producenta i znaczącego dystrybutora tabletów i sprzętu do nawigacji GPS do grupy MIT, która ma producenta map do nawigacji Navigo, jest oczekiwanym przez rynek kierunkiem, który w efekcie zapewni większą rentowność i konkurencyjność obu produktów. Docelowo zamierzamy połączyć Lark Europe Sp. z o.o. oraz Navigo Sp. z o.o. w jeden organizm gospodarczy, co jeszcze bardziej poprawi te parametry. Proces integracji będzie przebiegać bardzo sprawnie, bo od końca maja ub.r. spółki łączy już fuzja personalna – prezesem zarządu obu firm jest pan Marcin Olbrycht – mówi Leszek Kułak, prezes MIT S.A.

Lark Europe ma ogromne doświadczenie w dostarczaniu masowemu odbiorcy najnowszych technologii w przyjaznej postaci i po niezwykle konkurencyjnych cenach, co zamierza wykorzystać i dalej rozwijać w ramach strategii grupy MIT. Firma, znana dotąd głównie z urządzeń do nawigacji GPS, zaprojektowała i wprowadziła w 2011 r. na nasz rynek pięć nowoczesnych wielofunkcyjnych tabletów PC pod marką LARK FreeMe. Od maja ub.r. firma sprzedała już kilkanaście tys. takich urządzeń. – Poprzez fuzję z Grupą MIT wchodzimy z nowymi kompetencjami na rynek medialno-telekomunikacyjny, koncentrując się również na wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi telekomunikacyjnych oraz mobilnych usług szerokopasmowych do dostarczenia odbiorcy końcowemu atrakcyjnej treści multimedialnej. Ten kierunek rozwoju rynku medialno-telekomunikacyjnego jest dziś uważany przez czołowych analityków, liderów telekomów i mediów elektronicznych za jedynie realny i naturalny. Wystarczy spojrzeć na nowe oferty, np. HBO GO lub np. Apple TV – mówi Marcin Olbrycht, prezes Lark Europe Sp. z o.o. i Navigo Sp. z o.o.

Rozwiązania mapowo-lokalizacyjne on-line są aktualnie wprowadzane do oferty usług dodanych na oferowanych przez firmę tabletach (LARK FreeMe 70.3 GPS, LARK FreeMe 70.5 GPS-DVBT), co obok wbudowanego tunera DVB-T do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej, czyni je najbardziej zaawansowanymi urządzeniami oferowanymi na polskim rynku. Oprócz kontynuowania dotychczasowej działalności Lark Europe, zajmie się przygotowaniem hardware’u niezbędnego do wprowadzenia w życie innowacyjnego projektu mobilnej dystrybucji, interaktywnego kontentu multimedialnego. Wielofunkcyjne, 7 i 10” tablety LARK FreeMe oprócz nowoczesnej nawigacji pozwolą na odbiór naziemnej telewizji cyfrowej standardu DVB-T, mobilny dostęp do Internetu poprzez modem Wi-Fi lub 3G HSPA+. Dostęp do Internetu pozwoli na zaoferowanie posiadaczom urządzeń FreeMe – nawigacji usług w modelu „OVER TOP TV” w ramach, których przewidziane jest zaoferowanie użytkownikom pakietów płatnych atrakcyjnych kanałów telewizyjnych: filmowych oraz sportowych. Stałe połączenie z siecią Internet umożliwi zaoferowanie palety usług internetowych. Sprzedaż i dystrybucja nowych produktów i usług takich jak: e-booki, kontent telewizyjny w modelu PPVR, stanowić będzie obok usług telewizji i dostępu do Internetu podstawę komercyjnego modelu przedsięwzięcia. Dzięki sieci dystrybucji Lark Europe (sieci hipermarketów, sieci sklepów specjalistycznych, kanały internetowe) grupa MIT będzie mogła dotrzeć z nową, unikalną na polskim rynku ofertą do ogromnej rzeszy klientów. – Zupełnie nowy model sprzedaży urządzeń typu Mobile Internet Devices (MID), znany dotychczas głównie z rynku telefonów komórkowych (niemal darmowe urządzenie i niewielki abonament miesięczny), pozwoli uczynić z tych dotychczas elitarnych, a niezwykle przydatnych urządzeń produkt dostępny dla każdego. Co więcej, samemu urządzeniu towarzyszyć będzie pakiet atrakcyjnych usług sieciowych, służących informacji, rozrywce, komunikacji – mówi Marcin Olbrycht, prezes Lark Europe Sp. z o.o. i Navigo Sp. z o.o.

Projekt LARK/MNI jest praktyczną realizacją wizji masowej dystrybucji kontentu przy pomocy urządzeń typu tablet oraz smartphone oraz narzędzi i usług telekomunikacyjnych (Internet Wi-Fi, Internet 3G) dostarczonych przez grupę MIT oraz inne podmioty z grupy MNI. Na przykład kontent multimedialny z platformy multimedialnej Telestar S.A. będzie dostępny na wszystkich urządzeniach typu smartphone, PC, tablet pracujących pod Windows, Android oraz iOS. Wykorzystanie „kolejnych ekranów” oraz funkcjonalności pracy urządzenia w sieci internetowej, daje możliwości nieograniczonej współpracy z inną spółką z grupy MIT: MNI Premium S.A., specjalizującej się w dostarczaniu usług dodanych i multimedialnych dla rynku mobilnego. MNI Premium S.A. będzie w stanie rozszerzyć ofertę usługową o segment wchodzących przebojem na rynek wielofunkcyjnych tabletów FreeMe wraz z możliwością stosowania zaawansowanych rozwiązań IPTV OTT oraz VOD. MIT S.A. tym samym wykorzysta kompetencje firm medialnych i kontentowych i po przejęciu Lark Europe stanie się nowoczesnym TELEDOSTAWCĄ usług oraz treści multimedialnych dla odbiorców końcowych. – Rewolucja na rynku multimedialnym właśnie się rozpoczęła. Nowa strategia MIT/Lark Europe uwzględnia wielkie zmiany, jakie zaszły i zajdą w najbliższym czasie w komunikacji – zarówno pod względem nowych technologii, uczestników rynku, filozofii rosnących i zmieniających się potrzeb konsumentów – mówi Leszek Kułak, prezes MIT S.A.

Po trzech kwartałach 2011 r. grupa MIT miała 57 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży. Lark Europe w okresie II i III kwartału 2011 r. zanotował 27 mln zł przychodów z działalności operacyjnej.