Po logo je poznacie – nowe logo miasta Łodzi

By | 02/01/2012

Łódź ma nowe logo. Oficjalna prezentacja, której dokonała prezydent miasta – Hanna Zdanowska, miała miejsce 6 grudnia w Pasażu Schillera. Na tym jednak się nie skończyło. Urząd Miasta przygotował dla wszystkich mieszkańców wiele możliwości i okazji, by mogli poznać, zrozumieć genezę i inspiracje nowego logo. Były rozmowy ekspertów, spacery, gry w terenie, a nawet spotkania w piekarni.

Dzień po nietypowej premierze, w trakcie której alpinista rozciął wielkoformatową siatkę zawieszoną na ścianie kamienicy, prezentując nowe logo, odbyła się kreatywna debata w MS2. Udział w niej wzięli specjaliści ds. marketingu, twórcy logo i graficy. Grzegorz Kiszluk (Brief), Bartłomiej Wojdak (Dyrektor Biura Promocji, Turystyki i Współpracy z Zagranicą) czy Justyna Żychalska (Graphic Designer w Pheno Agency) – autorka nowego symbolu miasta, wspólnie odpowiadali na pytania związane z systemem identyfikacji wizualnej Łodzi.

W tym samym tygodniu w łódzkich piekarniach pojawił się zupełnie niecodzienny wypiek. Na tradycyjnym chlebie, znalazło się nowe logo. Łódź jest jedynym miastem, które w tak oryginalny sposób przedstawiało swój symbol mieszkańcom. Logo  weszło do łódzkich domów.

„Łódź kreuje” głosi nowe hasło miasta i zgodnie z nim przygotowano dla mieszkańców kreatywne spotkania. W niedzielne przedpołudnie, 18 grudnia, w Muzeum Kinematografii rozpoczął się spacer zorganizowany z myślą o łodzianach chcących bliżej poznać genezę powstania nowego logo oraz zrozumieć jego nawiązania do dziedzictwa kulturowego miasta. Uczestnicy City Tour odwiedzili Szkołę Filmową, dzielnicę Księży Młyn, Muzeum Książki Artystycznej oraz Łódź Art Center, czyli wszystkie miejsca związane z kreatywnym obliczem Łodzi. Tym historycznym i współczesnym. Miejsca, w których powstają rzeczy twórcze, nietypowe, gdzie można spotkać ludzi, którzy udowadniają, że miasto i jego mieszkańcy kreują.

Gra terenowa „LOGOwanie Łodzi” przyciągnęła tłumy. Łodzianie tym razem w praktyce mieli szansę poznać swoje logo i zobaczyć jego genezę. Na trasie na uczestników czekało do wykonania wiele kreatywnych zadań. Ich rozwiązania przynosiły kolejne informacje o mieście, nowym symbolu i Władysławie Strzemińskim, którego alfabet był inspiracją przy tworzeniu logo. Urząd Miasta przygotował także specjalnie na urządzenia mobilne aplikacje, w których poza informacjami o mieście, znajdują się też te o logo. To pierwszy tego typu informator na smartfony w Polsce.

Wszystkie te aktywności miały na celu w niecodzienny, ale przede wszystkim w kreatywny sposób przybliżyć Łodzianom nowy symbol miasta. Zgodnie z hasłem „Łódź kreuje” Magistrat zdecydował się w interesujący i nietypowy sposób prezentować logo, które jest nowym elementem strategii Zarządzania Marką na lata 2010-2016. Zmiana komunikacji wizualnej miasta i poznanie opinii publicznej z nowym symbolem miasta to jednak proces długotrwały, który w latach następnych Urząd będzie kontynuował.