Bezpłatne porady i informacje dla konsumentów na Jarmarku Jednolitego Rynku w Krakowie

By | 30/09/2011

Co zrobić, gdy brytyjski sklep internetowy nie przysłał opłaconego towaru? Jak znaleźć pracę we Włoszech? Jakie formalności trzeba spełnić, by prowadzić działalność gospodarczą na terenie Niemiec? Na te pytania w najbliższą niedzielę będą odpowiadać instytucje służące wspieraniu obywateli i konsumentów w UE, zebrane pod jednym namiotem na krakowskim Rynku Głównym. Wśród nich pojawi się stoisko Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Jarmark odbędzie się równolegle do Forum Jednolitego Rynku – spotkania służącego m.in. ocenie, jak działa wspólny rynek i co warto ulepszyć, by lepiej służył obywatelom UE.

W europejskim namiocie swoje usługi wsparcia dla obywateli i przedsiębiorców zaprezentuje piętnaście podmiotów. Wśród nich znajdą się punkty kontaktowe i portale informacyjne: Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich, Europejska Sieć Przedsiębiorczości, Europejska Sieć Rzeczników Praw Obywatelskich, Twoja Europa, Twoja Europa – Porady, Europe Direct, SOLVIT, EURES, EU-Go, a także: Parlament Europejski, Polska Prezydencja w Radzie UE, Komisja Europejska i Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny. Namiot targowy będzie otwarty od południa w niedzielę, 2 października, do południa we wtorek, 4 października.

– Podczas podróży i zakupów w UE konsument znajduje się pod swoistym parasolem ochronnym, który tworzą przepisy unijne. Dwa lata na reklamację wadliwego towaru czy prawo zwrotu rzeczy kupionej przez Internet w ciągu co najmniej 7 dni – to tylko niektóre udogodnienia. Podczas Jarmarku będziemy przekonywać konsumentów, że zakupy w niemieckim sklepie internetowym czy podczas pobytu w Bułgarii są tak samo bezpieczne, jak w ich własnym kraju. A w razie problemów centra naszej sieci służą bezpłatną pomocą – mówi Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce, należącego do Sieci ECK.

Niemal równolegle z Jarmarkiem będzie odbywało się Forum Jednolitego Rynku, którego celem jest zwrócenie uwagi na konkretne wyzwania, jakim muszą sprostać obywatele i przedsiębiorcy. Podczas konferencji zostaną zaprezentowanie prawdziwe historie konsumentów, którzy napotkali różnorodne bariery na wspólnym rynku, wraz z omówieniem propozycji rozwiązania ich problemów. Zaplanowano także cykl warsztatów poświęconych kluczowym obszarom jednolitego rynku, m.in. „Handel elektroniczny: perspektywy i wyzwania”, „Alternatywne metody rozwiązywania sporów i rozwiązywanie sporów online”, „Łatwiejsze prowadzenie działalności gospodarczej”.

Wydarzenia zostały zorganizowane wspólnie przez: polską Prezydencję w Radzie Ministrów UE, Komisję Europejską oraz Parlament Europejski.