Kibice mogą spać spokojnie. Stan bazy noclegowej na Euro 2012 w Polsce

By | 17/02/2011

Do Polski w trakcie trzech tygodni Euro 2012 przyjedzie łącznie około 1 miliona turystów. Według szacunków ekspertów, opartych o analizy wykorzystania miejsc noclegowych w trakcie poprzednich turniejów UEFA EURO, około połowa kibiców przebywających na stadionach oraz w strefach kibiców będzie korzystać z bazy noclegowej w obiektach różnego typu i standardu, czyli np. w hotelach, motelach, pensjonatach, kwaterach prywatnych, czy nawet na polach kempingowych. Na około 1,5 roku przed Euro 2012 wiadomo już, że Polska będzie dysponować bazą miejsc noclegowych nie tylko wystarczającą do obsługi kibiców, ale nawet większą niż wynika to z potrzeb turnieju.

Wytyczne UEFA odnośnie bazy noclegowej w trakcie Euro 2012 zakładają, że miejsca noclegowe dla kibiców powinny być usytuowane bezpośrednio w Miastach – Gospodarzach turnieju lub maksymalnie w odległości 2 godzin jazdy samochodem od stadionu. Oznacza to, że w przypadku Warszawy uwzględniane są także miejsca noclegowe np. w Łodzi, w przypadku Wrocławia w Krakowie i Katowicach, Poznania w Bydgoszczy, a Gdańska w Toruniu oraz w licznych miejscowościach nadmorskich. Dodatkowo, część kibiców będzie podążała także śladami swojej reprezentacji i w związku z tym będzie nocowała w miejscowościach, w których będą się znajdowały centra pobytowe poszczególnych drużyn. W związku z tym kibice skorzystają również z bazy noclegowej np. Kołobrzegu, Ustki, Kazimierza Dolnego, Nałęczowa, czy Ostródy – oraz innych polskich miejscowości.

Zgodnie z szacunkami ekspertów, opartymi o analizy zapotrzebowania wykorzystania miejsc noclegowych w trakcie poprzednich turniejów UEFA EURO, około połowa kibiców przebywających na stadionach oraz w miejskich strefach kibiców, będzie korzystała z bazy noclegowej w trakcie Euro 2012 w Polsce. Oznacza to, że w Warszawie będzie potrzebnych 100 000 miejsc noclegowych, w Poznaniu 50 000, w Gdańsku 85 000, a we Wrocławiu 50 000.

Wszystkie 4 Miasta – Gospodarze wraz z uwzględnieniem miejsc noclegowych oddalonych od nich o 2 godziny jazdy samochodem już dziś nie tylko są w stanie przyjąć taką liczbę kibiców, ale w przypadku niektórych miast, zaplecze bazy noclegowej jest znacznie większe od zapotrzebowania na Euro 2012 – mówi Rafał Rosiejak, Koordynator Krajowy ds. Zakwaterowania dla Kibiców, spółka PL.2012. – W chwili obecnej baza noclegowa dla Warszawy wynosi 101 000 wobec 100 000 potrzebnych miejsc, dla Gdańska 198 000 wobec 85 000 potrzebnych łóżek, dla Poznania 64 000 w obliczu 50 000 wymaganych miejsc, a dla Wrocławia 61 000 wobec zapotrzebowania na 50 000 miejsc noclegowych. W identyfikacji miejsc noclegowych dla kibiców pod uwagę brane są hotele wszystkich kategorii, motele, pensjonaty, hostele, kwatery prywatne, domy studenckie, pola namiotowe, kempingi oraz inne obiekty niekategoryzowane. W związku z tym, w zależności od preferencji i wymagań, do dyspozycji kibiców będą oddane miejsca noclegowe w różnych standardach jakościowych i cenowych.

Rezerwacja miejsc noclegowych na Euro 2012 w Polsce będzie możliwa z wykorzystaniem internetowych stron poszczególnych hoteli, tour operatorów, wybranych internetowych systemów rezerwacji hotelowych oraz specjalnej internetowej platformy informacyjnej dla kibiców.

Od grudnia 2011 roku kibicom zostanie zaoferowany również unikalny produkt logistyczno – transportowy Polish Pass. Dzięki niemu w wygodny sposób, z wykorzystaniem Internetu, możliwe będzie zawarcie w jednym dokumencie potwierdzenia rezerwacji hotelowej, biletu na komunikację miejską czy międzymiastową oraz ubezpieczenia zdrowotnego.

W ramach przygotowań bazy noclegowej dla kibiców na Euro 2012 w Polsce realizowane są również działania mające na celu zapewnienie wysokiej jakości obsługi gości w obiektach noclegowych. Spółka PL.2012 wraz z Izbą Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego oraz firmą szkoleniową House of Skills realizują projekt Akademia Gościnności, którego celem jest przeszkolenie ok. 1600 osób z branży hotelarskiej w Polsce. Projekt jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej. W ramach Akademii Gościnności odbywają się szkolenia między innymi z zakresu praktycznego zarządzania jakością obsługi gości, trudnych sytuacji w obsłudze klientów oraz prezencji i savoir vivre.  

źródło/autor: PL.2012