Czy można podwoić sprzedaż poprzez systemy rekomendacji?

By | 03/02/2011

Inteligentne systemy personalizowanych rekomendacji zdobywają coraz większą rzeszę zwolenników wśród właścicieli sklepów internetowych. Czy warto zainwestować w gotowe, sprawdzone, oprogramowanie czy wdrażać własne rozwiązania?

Dlaczego systemy rekomendacji są tak ważne w e-sklepie?

Systemy personalizowanej rekomendacji podpowiadają automatycznie klientowi sklepu produkty, które mogą go zainteresować i odpowiadają jego potrzebom. Profesjonalne systemy rekomendacji rejestrują i analizują ruch użytkowników na stronie – to jakie produkty oglądają, kupują lub oceniają –  następnie dzięki zastosowaniu zaawansowanej analizy danych, przewidywane są potrzeby użytkownika i w czasie rzeczywistym z obszernego katalogu produktów sklepu, wybierane są te pozycje, które dany użytkownik najchętniej by kupił. W Polsce najbardziej popularne są rekomendacje  cross-selling, czyli na stronach danego produktu umieszczone są inne powiązane produkty np. „Klient, który kupił chleb kupił również mleko, masło, szynkę oraz ketchup…”. W większości są to proste rekomendacje, które bazują na statystyce sprzedawanych razem produktów niewykorzystującej w pełni potencjału informacji o zachowaniach klientów. Tak budowane rekomendacje ograniczają się tylko do katalogu produktów, który aktualnie sprzedaje się w sklepie – zazwyczaj jest to 20% całego katalogu, ponadto często w rekomendacjach pojawiają się bestsellery. W efekcie cross-selling obejmuje tylko niewielką gamę produktów i często z tej samej kategorii.

Sklepom internetowym zależy przede wszystkim na tym, aby rekomendacja produktów obejmowała cały asortyment, oraz aby dostosowała ofertę do potrzeb konkretnego użytkownika – co jest rzadkością w polskich sklepach internetowych. Dobrej jakości rekomendacje przekładają się na realne zyski finansowe, oraz mniejszą ilość porzucanych koszyków. Ponadto istotnym jest, że dzięki wdrożeniu systemów personalizowanej rekomendacji mamy szansę przedstawić całą gamę dostępnych produktów, w szybki sposób. Dzięki takim rozwiązaniom zaoszczędzamy czas specjalistów ds. sprzedaży oraz nasze finanse.

W Polsce świadomość istnienia i korzyści płynących z wykorzystania systemów personalizowanej rekomendacji z roku na rok rośnie. Przedsiębiorcy stają się świadomi, jaką wartością jest dla nich klient i wiedza o jego preferencjach. Jak wskazują badania przeprowadzone przez Gemius w 2010 roku, aż 60% właścicieli sklepów internetowych stwierdziło, że na ich witrynie przedstawiane są użytkownikom rekomendacje zakupowe. 54% stosowanych rekomendacji to automatycznie generowane podpowiedzi do produktów powiązanych, tylko 12% to podpowiedzi personalizowane dedykowane konkretnemu użytkownikowi, opierające się na różnych informacjach na temat zakupów z przeszłości i zachowań klientów. 8% to podpowiedzi personalizowane, oparte o typowe zakupy określonej grupy klientów na podstawie opracowanych profili klientów.

Wdrożenie indywidualne, czy specjalistyczne oprogramowanie?

Rosnąca konkurencja na rynku e-commerce sprawia, że większość sklepów internetowych chciałoby wdrożyć na swojej stronie dobry system rekomendacji. Jednakże poważną barierą jest koszt uruchomienia takiego rozwiązania od podstaw. Wynika on z faktu, że konieczność zbierania i analizy danych o zachowaniach użytkowników na stronie, w celu uzyskania personalizowanych rekomendacji wymaga solidnego zaplecza informatycznego i dużej mocy obliczeniowej serwerów. Dodatkowo na rynku jest bardzo mało specjalistów, którzy posiadają wiedzę i doświadczenie w budowie efektywnych algorytmów data mining i sztucznej inteligencji, wykorzystywanych w tworzeniu rekomendacji. Jeżeli uda się znaleźć takiego specjalistę, to jego wynajęcie będzie dużym wydatkiem. Dlatego też o wiele bardziej opłacalnym wyjściem z tej sytuacji jest skorzystanie z gotowego, sprawdzonego oprogramowania.

„Większość managerów w sklepach internetowych odpowiedzialnych za sprzedaż i marketing, chce szybko zobaczyć efekty z systemu rekomendacji. Nie jest to możliwe, jeżeli taki sklep zdecyduje się na budowę własnego rozwiązania, ponieważ taki projekt trwa od kilku do kilkunastu miesięcy, przy znacznych kosztach po stronie IT. Dlatego naszym klientom proponujemy system personalizowanych rekomendacji Quartic, który działa w modelu SaaS (wynajem usługi). Instalacja takiego systemu rekomendacji, polega jedynie na wklejeniu kilku skryptów w kod HTML strony sklepu i od następnego dnia można korzystać z wysokiej jakości rekomendacji na stronie. Podstawową zaletą tego typu rozwiązania jest to, że nasi Klienci otrzymują profesjonalny system rekomendacji po koszcie dużo niższym, niż gdyby chcieli go sami stworzyć i wdrożyć. Właściciele sklepów uzyskują narzędzie, które mogą w pełni kontrolować, a efekty na bieżąco monitorować. Nasze oprogramowanie zostało przetestowane i jest wykorzystywane przez wiele popularnych, polskich e-sklepów, takich jak: Merlin.pl, Electroworld.pl, Empik.com czy Pasart.pl” – Paweł Wyborski, Partner w firmie Data Force Group, właściciela marki Quartic.

Pozostaje pytanie, kiedy systemy personalizowanych rekomendacji będą nieodłącznym elementem polskich e-sklepów? Z pewnością uzależnione to będzie od stopnia zaawansowania świadomości managerów e-sklepów jakie korzyści finansowe niesie za sobą skorzystanie z gotowych silników rekomendacyjnych.

źródło/autor: VanguardPR