ATM Grupa: podsumowanie 2010 roku

By | 21/12/2010

Rok 2010 w mediach można ocenić jako czas wychodzenia z kryzysu, co jest ściśle powiązane ze wzrostem przychodów na rynku reklamy. Zgodnie z wynikami badań domu mediowego ZenithOptimedia, mamy obecnie do czynienia ze stabilizacją w branży medialnej, a nakłady wyłącznie na telewizję wzrosną o 4,2% wobec 2009 roku. Ponadto – według aktualnych prognoz – pod koniec 2011 rynek reklamy telewizyjnej wzrośnie już o 7,3%. W związku z poprawą sytuacji rynkowej, nadawcy telewizyjni chętniej inwestują w ofertę programową, co motywuje do pracy nad nowymi produkcjami.

W mijającym roku niesłabnącą popularnością cieszyły się nadal polskie seriale, które gromadziły liczną publiczność Oprócz tego, coraz więcej producentów inwestowało w kanały tematyczne, które zyskują nowych widzów. Ten trend jest również widoczny w telewizji – z końcem roku TVP uruchomiła kanał TVP Seriale i planuje start kolejnych.

W 2010 zaobserwowano także migracje produkcji – zarezerwowanych dotychczas dla telewizji – do internetu, którego odbiorcami są przede wszystkim młodzi ludzie, uważający sieć za podstawowe medium. ATM Grupa – za sprawą A2 Multimedia – ma na swoim koncie liczne seriale internetowe, takie jak m.in. „Klatka B”. W 2010 roku firma zaprezentowała m.in. pierwszy w Polsce user content show „Akademiki” oraz webisody nowego serialu telewizyjnego „Licencja na wychowanie”. Segment ten z pewnością będzie się dalej dynamicznie rozwijał, szczególnie za sprawą internetu IV generacji. Szybka sieć LTE to zwiastun nowego standardu mobilnego przesyłu danych.

W kwestii rozwoju zaplecza technicznego, spółka rozpoczęła w Warszawie budowę centrum produkcyjno-filmowego. W skład spółki zależnej ATM Studio wejdzie 6 różnorodnych hal zdjęciowych, przeznaczonych do produkcyjnej, telewizyjnej oraz filmowej, w których będą powstawać zarówno duże widowiska z udziałem publiczności, jak i seriale i produkcje fabularne. Ponadto, we wrześniu ATM Grupa zakupiła 50% udziałów firmy Aidem Media, która produkuje komputerowe gry edukacyjne – także w wersjach na telefony komórkowe, co zwiastuje kolejną ekspansję w branży nowych technologii.

W 2010 roku ATM Grupa przygotowała trzy nowe seriale telewizyjne, ale również kontynuowała zdjęcia do najpopularniejszych produkcji:

Najpopularniejsze produkcje kontynuowane:

  • „Pierwsza miłość”, „Świat według Kiepskich”, „Złotopolscy”, „Tancerze”, „Ranczo”

Nowe seriale ATM Grupy:

  • „Licencja na wychowanie” – serial familijny opowiadający historię dwóch rodzin o skrajnie różnych poglądach na wychowywanie dzieci emitowany przez TVP 2;
  • „Ludzie Chudego” – ciekawe połączenie wątków kryminalnych z komediowymi za sprawą niezdarnych policjantów pojawiło się w niedzielne wieczory w Polsacie;
  • „Ratownicy” – akcja serialu toczy się w górach i opowiada zarówno o zawodowych, jak i prywatnych perypetiach grupy ratowników górskich.

W nadchodzącym roku ATM Grupa planuje uruchomienie kolejnych produkcji serialowych i fabularnych. Po zakończeniu budowy ATM Studia będzie to już możliwe na terenie nowego obiektu. Jednym z nich będzie – realizowany przy współpracy z TVN i firmą Akson – film  o Powstaniu Warszawskim.

Rok 2010 kończy się miłym akcentem – 9. grudnia na Festiwalu Filmowym w Kairze uhonorowano Andrzeja Kotkowskiego nagrodą za reżyserię filmu „Miasto z morza” (tytuł ang. „Born of the Sea”). Ta produkcja naszej spółki zależnej „Profilm” miała swoją premierę podczas ubiegłorocznego Festiwalu Filmowego w Gdyni. Wkrótce spodziewamy się w TVP emisji serialu, który składa się z 4 odcinków również zatytułowanych „Miasto z morza”.