Hiperkonkurencja i utowarowienie: czarna ospa XXI wieku

By | 13/10/2010

Prof. Richard D’Aveni, światowy autorytet w dziedzinie strategii konkurencyjnej, doradza polskim firmom, jak pokonać utowarowienie i zjawisko hiperkonkurencji. Już 19 października będzie on gościem konferencji z cyklu Autorytety Zarządzania Harvard Business Review Polska.

„Utowarowienie jest cichym zabójcą zyskowności firm. Polega na tym, że produkty i usługi tracą w oczach klientów swoją wyjątkowość, różnice między markami zacierają się, a jedyną cechą umożliwiającą odróżnienie jest cena. Walka konkurencyjna między firmami zaczyna polegać jedynie na jej obniżaniu, co nieuchronnie prowadzi do zepsucia rynku i spadku zyskowności firm uczestniczących w takiej grze. Nawet jeśli dany produkt tworzy unikalną wartość dla klienta, to nie przekłada się to w żaden sposób na zyski przedsiębiorcy. To prosta droga na skraj bankructwa dla wielu firm.” – powiedział prof. Richard D’Aveni w rozmowie opublikowanej w październikowym numerze Harvard Business Review Polska.

W trakcie swojej wieloletniej pracy badawczej przeanalizował przypadki firm z 30 branż: od mediów, przez handel detaliczny, fotografię, elektronikę, FMCG, aż po motoryzację. W jej wyniku zweryfikował i rozbudował wzorce utowarowienia. O najlepszych metodach obrony przed utowarowieniem, opracowanych na podstawie case studies firm, które poradziły sobie z tym zjawiskiem, prof. Richard D’Aveni opowie już 19 października podczas konferencji „Hiperkonkurencja, czyli jak wygrywać w obliczu intensywnej rywalizacji i upodabniania się produktów i usług” organizowanej przez Harvard Business Review Polska.

Podczas spotkania, obok praktycznej wiedzy, jak skutecznie tworzyć obszary wpływu oraz trwałą przewagę konkurencyjną, uczestnicy poznają również sekrety unikania zjawiska utowarowienia, sprawdzone sposoby ochrony przychodów oraz narzędzia pozwalające na obronę marży. Będzie to także unikalna możliwość, aby pod okiem światowego guru strategii konkurencyjnych nauczyć się samodzielnie weryfikować własną sytuację konkurencyjną.

Spotkanie z prof. Richardem D’Aveni, organizowane w ramach cyklu Autorytety Zarządzania przez Harvard Business Review Polska, odbędzie się 19 października br. w Hotelu Marriott w Warszawie. Warunkiem uczestnictwa jest rejestracja na stronie www.hbrp.pl/daveni.

Prof. Richard D’Aveni

Richard D’Aveni jest profesorem zarządzania strategicznego w Tuck Business School na Uniwersytecie w Dartmouth. Autor licznych artykułów w: Harvard Business Review, Financial Times of London, Wall Street Journal i MIT/Sloan Management Review oraz światowego bestsellera „Hyper-competition”, wydanego w 11 językach, w którym przedstawia nie tylko sposoby radzenia sobie w warunkach hiperkonkurencji, ale także metody pokonywania rywali i zdobywania pozycji lidera. Doradca wielu firm, w tym także z listy Fortune 500. Laureat wielu prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. od A.T. Kearney za rozwój nowego paradygmatu myślenia strategicznego. Corporate Executive Board uznało go za jednego z siedmiu najbardziej wpływowych teoretyków strategii.

Prof. Richard D’Aveni jest często porównywany z Henrym Kissingerem oraz starożytnym pisarzem chińskim Sun Tzu, gdyż wierzy w działania, a nie w teorię. Jest zdania, że wszystkie strategie w ostateczności zawierają ziarna własnego zniszczenia.

Autorytety Zarządzania HBRP

Cykl konferencji Autorytety Zarządzania organizowany przez Harvard Business Review Polska, to prestiżowe wydarzenia prezentujące nowatorskie podejście do takich fundamentalnych kwestii menedżerskich, jak strategia, przywództwo, innowacja, sprzedaż i marketing. Uznani światowi eksperci przedstawiają na nich przełomowe koncepcje, które zmieniają spojrzenie na biznes.