Poznaliśmy tegoroczne Top Marki

By | 03/10/2010

Liderów wizerunkowych w jedenastu branżach wyłoniła III edycja prestiżowego badania Top Marka. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów we współpracy z miesięcznikiem PRESS przygotował tegoroczne zestawienia na podstawie 310 tysięcy publikacji prasowych.

W każdej z przebadanych branż przedstawiono pięć najbardziej wartościowych brandów – łącznie 55 marek. Względem ubiegłego roku zaszły aż trzy zmiany na pierwszej pozycji. Siedem firm zachowało prowadzenie. Tegoroczna Top Marka została poszerzona o sektor energetyczny, a także zestawienie spółek strategicznych.

– Rezultaty badania utwierdziły nas w przekonaniu, że wizerunek poszczególnych marek jest wrażliwy na zmiany – mówi Sebastian Bykowski, wiceprezes zarządu i dyrektor generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. – Publikacje dotyczące brandów nie zawsze są skutkiem działań zaplanowanych przez rzeczników prasowych i działy PR. Ich odbiór przez opinię publiczną zależy często od tego, w jaki sposób dziennikarze te marki przedstawiają.

Ubiegłorocznego triumfatora w sektorze motoryzacyjnym – BMW zastąpił Fiat. Z kolei w ubezpieczeniach Allianz spadł dopiero na czwartą pozycję, a jego miejsce na szczycie zajął PZU. Wśród producentów IT – Hewlett Packard zdystansował nieznacznie Intela. Zestawienie branży energetycznej zdominowała PGE.

W pozostałych sektorach liderzy pozostali ci sami, co w 2009 roku. Najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju jest PKO BP, telewizją TVN, a stacją radiową – RMF FM. W telekomunikacji swoją przewagę nad TP SA znacząco powiększył Plus. Wśród sieci handlowych nadal bryluje Tesco, natomiast między producentami artykułów spożywczych – Coca Cola. Tak jak przed rokiem wizerunkowym liderem sektora telefonów GSM pozostaje fiński gigant – Nokia.

Analitycy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów przebadali także zainteresowanie mediów spółkami strategicznymi, których zarządzanie wiąże się z polityką. O PKP ukazało się w ciągu roku ponad 16,6 tysiąca publikacji w prasie, natomiast o grupie Lotos – 9,1 tys. Nieco mniej miejsca w gazetach poświęcono Orlenowi – 8 tys.

Przeanalizowane publikacje zostały wyselekcjonowane na podstawie monitoringu 1000 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Pod uwagę wzięto m.in. dzienniki i tygodniki opinii, prasę ekonomiczną, specjalistyczną, magazyny lifestyle’owe, czy tabloidy. 310 tysięcy publikacji zostało poddanych analizie ilościowej i jakościowej. Określono wydźwięk publikacji, obliczono ich ekwiwalent reklamowy i pokazano zależności pomiędzy brandami w danej branży.