Zbadaj dno oka

By | 24/09/2010

W dniach 25 – 26 września odbędzie się V Tydzień Retina AMD organizowany przez Polskie Towarzystwo Okulistyczne, Polski Związek Niewidomych, Stowarzyszenie Retina AMD oraz Stowarzyszenie AMD. W ramach kampanii odbędą się pikniki edukacyjne w Warszawie, Krakowie oraz Sopocie. Odwiedzający będą mogli m.in. skorzystać z bezpłatnych badań dna oka i konsultacji lekarskich.

Tydzień Retina AMD to międzynarodowa kampania edukacyjna, której celem jest propagowanie wiedzy o chorobach siatkówki, czyli m.in. o zwyrodnieniu plamki związanym z wiekiem (z ang. – AMD). Istotne jest także zwrócenie uwagi na potrzebę właściwej profilaktyki oraz możliwości wczesnej diagnostyki schorzeń, ponieważ tylko we wczesnej fazie choroby możemy jeszcze uratować nasz wzrok. W tym roku namioty edukacyjne staną na Placu Zamkowym w Warszawie (25.09), Rynku Głównym w Krakowie (25.09) oraz Skwerze Kuracyjnym przy Molo w Sopocie (26.09).

„Realizowana przez nas kampania ma na celu edukację społeczeństwa i wykształcenie właściwych postaw prozdrowotnych związanych m.in. z corocznymi wizytami u okulisty u osób powyżej 50 roku życia” – mówi prof. Jerzy Szaflik, Krajowy Konsultant w dziedzinie Okulistyki.

Podczas pikników będzie można w godzinach 11:00 – 16:00 wykonać bezpłatne badanie dna oka pozwalające na wczesne rozpoznanie chorób okulistycznych, takich jak: zwyrodnienie barwnikowe siatkówki i zwyrodnienie plamki związane z wiekiem (AMD), jaskra i retinopatia cukrzycowa, ale także chorób ogólnoustrojowych, takich jak: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca i cukrzyca. Każdy uczestnik będzie mógł nauczyć się wykonywać samodzielnie test Amslera, który pozwala na rozpoznanie pierwszych objawów AMD. Nowym elementem pikników będą liczne atrakcje dla najmłodszych uczestników, którzy wspólnie ze swoimi opiekunami odwiedzą nasze namioty. Pod opieką animatora dzieci będą mogły wziąć udział w konkursach i zabawach dotyczących zmysłu wzroku. Dodatkowo dla mieszkańców Warszawy w Centralnej Bibliotece Rolniczej (Krakowskie Przedmieście 66) odbędzie się spotkanie „Rozproszyć mrok”, podczas którego będzie można zobaczyć sprzęt ułatwiający codzienne funkcjonowanie osobom niewidzącym i słabo widzącym, porozmawiać z okulistami i psychologiem.

„Wczesna diagnostyka i wczesne wykrycie schorzenia w każdej chorobie są bardzo ważne. Podobnie w przypadku AMD szybkie rozpoznanie daje lekarzowi możliwość odpowiedniego zareagowania i wdrożenia właściwego procesu leczenia pacjenta. W ten sposób chorego można uchronić przed utratą wzroku” – podkreśla prof. Andrzej Stankiewicz, Prezes Stowarzyszenia AMD.

Kampania V Tydzień Retina AMD jest realizowana pod honorowym patronatem Minister Zdrowia, Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej. Patronami medialnymi są: Rynek Zdrowia, Gazeta Farmaceutyczna, Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia. Partnerem strategicznym kampanii są firmy Novartis oraz Topcon.