Kopex sprzedał pierwszy transporter shuttle car do kopalni w RPA

By | 02/09/2010

Kopex Waratah australijska spółka z Grupy Kopex, producent maszyn górniczych stosowanych w wydobyciu węgla kamiennego w systemie filarowo-komorowym, sprzedała w sierpniu pierwszy Waracar – shuttle car (kołowy wóz do załadunku i transportu urobku z napędem elektrycznym) do kopalni w Republice Południowej Afryki.

W produkcji jest kolejnych siedem Waracars, które będą dostarczone do australijskich kopalń w Queensland i Wollongong. Cena jednego Waracars w zależności od nośności oraz wersji modelu waha się od 1,1 do 1,4 mln AUD (1 AUD = 2,8 PLN wg kursu NBP).

„Sprzedaż pierwszego Waracar (shuttle car) do RPA oraz zamówienia na kolejne do kopalń w Australii jest pierwszym sukcesem Kopex Waratah po przejęciu australijskiej spółki w ubiegłym roku.” – mówi Marian Kostempski, prezes zarządu Kopex SA. „Finalizujemy następne kontrakty. W tej chwili Kopex Waratah posiada 11 wiążących zamówień na Waracar’y z terminem realizacji do maja 2011 roku.”

Oceniamy, że bardzo perspektywiczny dla urządzeń do wydobycia węgla w systemie filarowo-komorowym jest rynek RPA. Obecnie 600- 700 wozów shuttle car pracuje na tym rynku. Pomimo dominacji Joy Mining Machinery, Kopex Waratah został zaproszony do wszystkich głównych przetargów na wozy shuttle car w RPA, w tym organizowanych przez głównych producentów węgla, takich jak BHP Billiton, Xstrata oraz Sasol.

„Celem jaki sobie stawiamy jest opanowanie 20% rynku wozów shuttle car w RPA, będącego drugim co do wielkości, po USA rynkiem tych maszyn na świecie.” – mówi Marian Kostempski.

Grupa Kopex kupiła spółkę Waratah Engineering w październiku 2009 roku. Natychmiast po przejęciu przystąpiono do restrukturyzacji i uruchomienia produkcji.

„Widzimy duże korzyści płynące z efektu synergii pomiędzy australijską spółką Kopex Waratah oraz spółkami z Grupy Kopex w RPA.” – mówi Marian Kostempski, prezes zarządu Kopex S.A. „Analizujemy możliwości produkcji Waracars w RPA, głównie pod kątem budowy gotowych nadwozi oraz organizacji zaplecza serwisowego dla rynku południowej Afryki.” – dodaje.

System filarowo-komorowym to alternatywny system w stosunku do technologii zmechanizowanych ścian wydobywczych, wykorzystujący kombajny typu Continuous Miner oraz cały szereg urządzeń pomocniczych: kołowe wozy załadunku i transportu urobku z napędem elektrycznym (shuttle car) oraz samobieżne, gąsienicowe obudowy podporowe (breaking line support).

Spółką Kopex Waratah kieruje Christoph Schroeder, który jest także dyrektorem zarządzającym w Kopex+ Genwest, obecnie Kopex Africa , z RPA.