Na harówkę weź wałówkę – kampania PAMSO

By | 05/01/2010

Alarmujące dane napływają z instytucji zajmujących się żywieniem Europejczyków. Szacuje się, że spośród ogólnej liczby zgonów na skutek chorób układu sercowo-naczyniowego, aż 30% spowodowane jest przez niezdrową dietę prowadzącą do otyłości. To oznacza, że można by uniknąć około 60 tysięcy zgonów rocznie wśród ludzi w wieku 35-64 lat, gdyby tylko poprawie uległ ich sposób odżywiania. Zmianie nawyków – zwłaszcza w miejscu pracy – służyć ma kampania „Na harówkę weź wałówkę” Zakładów Mięsnych Pamso S.A.

Problem jest szczególnie widoczny wśród Polaków, jeśli jako kryterium wziąć pod uwagę otyłość brzuszną. Wiadomo, że otyłość ta dotyczy od 35 do 70 procent Polaków powyżej 20 roku życia, co stanowi przynajmniej 9,5 miliona osób. Ponad połowa z nich musi leczyć się na towarzyszące otyłości choroby, takie jak cukrzyca typu 2 czy nadciśnienie tętnicze. Zjawisko dotyczy zatem ludzi w grupach wiekowych wyraźnie pokrywających się z wiekiem osób aktywnych zawodowo. Czyżby na jaw wychodziła bolesna prawda o zgubnym wpływie nieregularnego spożywania posiłków, stresu, obżarstwa i złych nawyków żywieniowych w pracy?

Na świecie jest prawie 300 milionów otyłych dorosłych. Problem dotyczy 18% społeczeństwa i wzrósł o 50% w ciągu zaledwie siedmiu ostatnich lat. WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) ogłosiła zatem globalną epidemię otyłości. Dziś każdy wie, że otyłość zwiększa ryzyko zdrowotne i osłabia ogólną wydolność organizmu, ale mało kto pamięta o tym, że jest wymieniana – po paleniu – jako druga, możliwa do uniknięcia, przyczyna śmierci. Co to oznacza dla nas w praktyce? Odpowiedź jest prosta: można jej zapobiec!

Brutalna prawda jest taka, że żyjemy około 8 lat krócej od mieszkańców innych krajów europejskich. W pracy jemy szybko, byle jak i z reguły niezdrowo. Obce są nam piramidy żywienia, liczenie kalorii, komponowanie zbilansowanej i zrównoważonej diety. Do jedzenia podchodzimy beztrosko, raz głodując, innym razem jedząc na potęgę. Socjologiczno – społecznościowe uwarunkowania też nie są dla Polaków korzystne; lubimy biesiadować bez ograniczeń, pomijając przy tym wszelką aktywność fizyczną. Złe nawyki wynosimy z domu, by potem dzielić się nimi w szkole, a na koniec zaimplementować je w swoim miejscu pracy i przekazać dalszym pokoleniom.

Czas przerwać to błędne koło.

Celem kampanii edukacyjnej „Na harówkę weź wałówkę” firmy Pamso, jest przekonanie wszystkich aktywnych zawodowo Polaków, by postawili na regularny tryb życia i zdrowe żywienie w miejscu pracy. Tam bowiem najtrudniej jest wdrożyć odpowiednią postawę, najciężej znaleźć czas i sposób na przyrządzenie rozsądnego posiłku. Pamso zakłada, że jeśli uda się rozbudzić dyskusję społeczną i poruszyć opinię publiczną na tyle, by nawyki żywieniowe w pracy uległy modyfikacji, to przeniesienie nowych doświadczeń dietetycznych do domu będzie dla Polaków łatwiejsze.

Poza warstwą edukacyjną i merytoryczną w postaci opracowań poradnikowych – dostępnych z poziomu witryny sieciowej www.pamso.pl – inicjator kampanii poleca także stworzone specjalnie dla osób pracujących zestawy garmażeryjne. Gotowe, smaczne posiłki powstały właśnie z myślą o tych Polakach, którzy na przyrządzanie pełnowartościowego obiadu w pracy nie mają czasu ani warunków. Pamiętajmy zatem o tym, że każdy krok ku racjonalizacji żywienia jest krokiem w dobrą stronę!

Kampania „Na harówkę weź wałówkę” jest częścią Akademii Zdrowego Żywienia Pamso, projektu edukacyjnego promującego zdrowy styl życia, oparty na świadomej, zrównoważonej diecie. W czasie trwania kampanii w sklepach firmowych sieci handlowej Pamso pojawią się specjalne, kolorowe wydania poradnika edukacyjnego. Więcej informacji o zdrowym żywieniu, jak również poradnik żywieniowy w wersji elektronicznej, można znaleźć na stronie internetowej www.pamso.pl. Patronat medialny nad kampanią edukacyjną  „Na harówkę weź wałówkę” objęli: Express Ilustrowany, portal Medigo.pl oraz miesięcznik Żyjmy Dłużej.