Najbardziej opiniotwórcze media w 2008 roku

By | 13/03/2009

Najbardziej opiniotwórczym dziennikiem w 2008 roku jest Rzeczpospolita, najbardziej opiniotwórczą stacją radiową – RMF FM, a telewizyjną – TVN24 – wynika z najnowszego, podsumowującego cały 2008 rok rankingu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”, opracowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów. W pierwszej piętnastce znalazły się w sumie dwie stacje telewizyjne, dwa tygodniki opinii, jeden portal internetowy, a także cztery stacje radiowe.

Zwycięzcą rocznego rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów została, podobnie jak w 2007 roku, Rzeczpospolita, cytowana przez inne media 12017 razy. Na drugim miejscu uplasował się Dziennik z wynikiem 11225 powołań. Trzecia lokata należy do Gazety Wyborczej, na której publikacje inne media powoływały się 10061 razy.(Wykres 1) Najczęściej cytowaną publikacją w 2008 roku był artykuł z Dziennika „Wojna polsko-polska”. Ponadto, aż sześć artykułów z pierwszej dziesiątki najczęściej cytowanych publikacji, pochodzi właśnie z Dziennika. Świadczy to o dużym zaufaniu do pracy dziennikarzy tego medium, szczególnie w zakresie dziennikarstwa śledczego (Tabela 1).

Wykres 1. Najczęściej cytowane media

Wykres 1. Najczęściej cytowane media

Tuż za podium znalazła się stacja TVN24 (4792 cytowań). Zdobyła ona czwarte miejsce dzięki powołaniom na politykę polską, wydarzenia na świecie oraz liczne wywiady. Radio RMF FM utrzymało pozycję lidera wśród rozgłośni radiowych (8 miejsce w rankingu ogólnym, 3009 powołań). Stacja ta, emitując na swojej antenie często cytowane programy i cykl wywiadów z politykami, w sposób wyraźny uzyskała przewagę nad kolejną w zestawieniu rozgłośnią – Radiem Zet. Warto też podkreślić dużą reprezentację rozgłośni w pierwszej piętnastce cytowanych mediów. W rocznym zestawieniu znalazły się aż cztery stacje radiowe – poza wymienionymi dwoma – dodatkowo Program Pierwszy Polskiego Radia oraz TOK FM.

Na piątym miejscu uplasował się dziennik Polska (3049 powołań). W ciągu minionego roku wypracował sobie silną pozycję na rynku mediów i osiągnął widoczny udział w liczbie powołań dotyczących dzienników ogólnopolskich. Co więcej, artykuły dziennikarzy Polski stają się coraz bardziej widoczne w comiesięcznych zestawieniach najczęściej cytowanych artykułów. W zestawieniu znalazły się również dwa tygodniki opinii – Newsweek (3022) zajął 6 miejsce, zaś tygodnik Wprost z wynikiem 3012 miejsce 7 – oraz dwa dzienniki biznesowo-ekonomiczne. W zestawieniu rocznym widoczna jest przewaga Gazety Prawnej (2104) nad Pulsem Biznesu (1486) zajmującymi odpowiednio 11 i 13 miejsce. W pierwszej piętnastce najczęściej cytowanych mediów znalazł się również jeden portal internetowy. Onet.pl z 1997 powołaniami zajął 12 miejsce.

W pierwszej piętnastce nie znalazł się żaden tabloid, ani publiczna stacja telewizyjna.

Tabela 1. Najczęściej cytowane publikacje w 2008 roku

Tabela 1. Najczęściej cytowane publikacje w 2008 roku

W 2008 roku media najbardziej zainteresowane były informacjami na temat polityki polskiej, ekonomii, rynku, finansów oraz rankingów i sondaży. Spośród spraw bieżących najwyżej w klasyfikacji tematów powołań znalazły się: podejrzenia Lecha Wałęsy o współpracę z SB, kontrowersje wokół WSI, problemy związane z ratyfikacją traktatu lizbońskiego, niejasności wokół PZPN oraz ujawnienie przez jedną z gazet słynnej rozmowy między Lechem Kaczyńskim a Radkiem Sikorskim. Ponadto, z dużym zainteresowaniem spotkały się odkryte nieprawidłowości w służbach specjalnych, szczegóły związane ze strzelaniną w Afganistanie z udziałem polskich żołnierzy, a także wypadek samolotu CASA. Media często powoływały się na tematy związane z ujawnieniem istnienia w naszym kraju więzień CIA, sprawą zabójstwa Krzysztofa Olewnika, incydentem w Gruzji z udziałem prezydenta RP oraz inwigilacją Kazimierza Marcinkiewicza.

Od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 roku na potrzeby raportu, Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 84110 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 85621 razy, (56044 razy w prasie, 16088 w telewizji i 13489 w radiu). Analiza obejmuje tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów.

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest prawie 900 tytułów prasowych oraz wybrane programy telewizyjne i radiowe.