Onet.pl najbardziej opiniotwórczym portalem

By | 13/01/2009

Najbardziej opiniotwórczym dziennikiem w listopadzie jest Rzeczpospolita, najbardziej opiniotwórczą stacją radiową – RMF FM, a telewizyjną – TVN24 – wynika z najnowszego rankingu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”, opracowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów. W pierwszej piętnastce znalazły się w sumie trzy stacje telewizyjne, dwa tygodniki opinii, a także jeden portal internetowy.

Zwycięzcą listopadowego rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów została, podobnie jak w październiku, Rzeczpospolita, cytowana przez inne media 862 razy. Na drugim miejscu uplasowała się Gazeta Wyborcza z wynikiem 826 powołań. Trzecia lokata należy do Dziennika, na którego publikacje inne media powoływały się  712 razy. Gazeta Wyborcza wyprzedziła Dziennik dzięki powołaniom na rankingi i sondaże, politykę polską oraz sport. Natomiast Dziennik swoją trzecią pozycję zawdzięcza odniesieniom do polityki polskiej, incydentu w Gruzji oraz kontrowersjom wokół ABW.

Najczęściej cytowaną publikacją w listopadzie był artykuł z Dziennika „ABW oskarża Gruzinów”.

wykres1Tuż za podium znalazła się, podobnie jak w październiku, stacja TVN24, cytowana 562 razy. Zanotowała ona nieznaczny spadek liczby powołań, ale mimo wszystko nadal niemal dwukrotnie wyprzedza piątą w zestawieniu stację RMF FM (325 powołań). Tak dobry wynik TVN24 osiągnęła dzięki odniesieniom do polityki polskiej, incydentu w Gruzji oraz ekonomii, rynku i finansów. Oprócz TVN24, w zestawieniu obecne są jeszcze dwie stacje telewizyjne: TVN (1231, 7. miejsce) i TVP Info (144, 15. miejsce).

W listopadzie stacja RMF FM utrzymała pozycję lidera wśród stacji radiowych. Rozgłośnia była cytowana najczęściej w kontekście polityki polskiej, popularnych rankingów i sondaży oraz informacji ze świata ekonomii, rynku i finansów, co dało jej przewagę nad kolejnym w zestawieniu Radiem ZET (277, 6. miejsce). Do pierwszej piętnastki wszedł Pierwszy Program Polskiego Radia, który w listopadzie, ze 176 powołaniami, zajął 10 miejsce.

Ósme miejsce zajął – jeden z dwóch w zestawieniu tygodników opinii – Wprost (221). Drugi z nich, Newsweek, uplasował się na 14 miejscu. (146). Warto zwrócić uwagę, że listopad był kolejnym miesiącem, w którym w pierwszej piętnastce najchętniej cytowanych mediów znalazły się jedynie dwa tygodniki opinii. Wprost zachował pozycję lidera, jaka przypadła mu w październiku, natomiast Polityka znowu nie znalazła się wśród 15 najchętniej cytowanych mediów.

W zestawieniu znalazły się także dwa dzienniki biznesowo-ekonomiczne. W listopadzie zauważalne jest zmniejszenie przewagi Gazety Prawnej (172) nad Pulsem Biznesu (166), zajmujących odpowiednio 11 i 12 miejsce w rankingu.

Jedyny w zestawieniu portal Onet.pl znalazł się na 13. lokacie, cytowany przez inne media 156 razy. Niemniej, należy zwrócić uwagę na znaczną przewagę Onet.pl nad pozostałymi portalami. Kolejny w zestawieniu portal Interia.pl był cytowany 59 razy.

W pierwszej piętnastce kolejny miesiąc z rzędu nie znalazł się żaden tabloid. W listopadzie zniknął z niej Nasz Dziennik, którego miejsce zajął PR1.

wykres2W listopadzie wśród tematów powołań dominowały: informacje na temat incydentu w Gruzji z udziałem prezydenta Lecha Kaczyńskiego, rozwijający się na całym świecie kryzys ekonomiczny, który zaczyna dotykać również Polskę oraz kontrowersje wokół ABW. Media opisywały również prace nad nowymi rozwiązaniami dotyczącymi emerytur pomostowych, a także szczegóły dotyczące planowanej ekshumacji zwłok gen. Sikorskiego. Media były zainteresowane również słynnym balem prezydenckim, który został wydany z okazji 90-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, przygotowaniami Polski do wejścia do strefy euro, prywatyzacją polskich stoczni, zamachami terrorystycznymi w Bombaju oraz okolicznościami śmierci ks. Popiełuszki.

Od 1 do 30 listopada na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 6851 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 6995 razy, (4572 razy w prasie, 1432 – w telewizji i 991 – w radiu). Analiza obejmuje tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów.
W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest prawie 900 tytułów prasowych oraz wybrane programy telewizyjne i radiowe.